SmuuthCare vil nu foretage direkte ambulanceflyvninger mellem Nuuk og København, efter selskabet tidligere i december mellemlandede i Kangerlussuaq på trods af de nu mulige atlantflyvninger.
Den nye internationale lufthavn i Nuuk åbnede 28. november 2024, og dermed blev der åbnet op for direkte atlantflyvninger til København.
På trods af dette blev der 11. december lavet en besynderlig manøvre i forbindelse med en ambulanceflyvning. En patient i det grønlandske sundhedssystem skulle evakueres fra Nuuk til behandling i København, men opgaven blev fuldført med to fly og med mellemlanding i Kangerlussuaq. Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.
En mellemlanding virkede dog unødvendig, da direkte atlantflyvninger mellem de to byer altså nu var blevet en mulighed.
Var angiveligt usikre på banekvalitet
SmuuthCare, der er underleverandør til Air Greenland, ønskede angiveligt ikke at lande i Nuuk som følge af usikkerhed omkring banekvaliteten i lufthavnen.
I stedet transporterede Air Greenland patienten til Kangerlussuaq, hvorfra turen gik videre til København med flyet fra SmuuthCare.
”Air Greenland kan bekræfte, at SmuuthCare fremadrettet vil kunne operere på Nuuk Lufthavn. I forhold til den specifikke flyvning den 11. december kan vi sige, at de var ikke helt klar til at beflyve Nuuk på det tidspunkt, men det er de nu. Og det er vi selvfølgelig glade for,” fortæller Air Greenland til Sermitsiaq.
Kan operere fra Nuuk via GL-rutenummer
Trafikstyrelsens godkendelse af lufthavnen i Nuuk gælder kun for Air Greenland og Icelandair, men flyselskaber, der opererer på Air Greenlands rutekode, GL, må også benytte lufthavnen.
Dette har Trafikstyrelsen og Greenland Airports slået fast, og dermed kan SmuuthCare flyve direkte fra Nuuk til København ved benyttelse af GL-rutenummer. SmuuthCare havde også denne mulighed ved ambulanceflyvningen 11. december, men selskabet ønskede altså ikke at gøre brug af den.
Kommunikationschef Mikkel Bjarnø Lund fra Greenland Airports fortæller, at banerapporterne for banen i Nuuk Lufthavn følger alle forskrifter.
SAS og United må vente på godkendelse
Landingsbanen i Nuuk er forlænget til 2.200 meter, og den kan således tage imod langdistancefly som Air Greenlands Airbus A330-800neo. Det var da også dette fly, som foretog den første passagerankomst til Nuuk Lufthavn 28. november efter en flyvning fra København.
Foruden Air Greenland er også Icelandair godkendt til at flyve fra Nuuk Lufthavn. Lufthavnen er godkendt med visse begrænsninger, og det betyder indtil videre, at hverken SAS eller United Airlines må benytte lufthavnen.
Kun flyselskaber, der i forvejen fløj til Grønland, må foreløbigt benytte lufthavnen i Nuuk, hvilket som nævnt er Air Greenland og Icelandair.
Relaterede artikler:
Ved problemer i Nuuk: Vil undgå Keflavik og Kangerlussuaq