Wizz Air nærmer sig det danske marked

Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air nærmer sig hastigt det danske marked – satser i første omgang på Malmö.

Wizz Air blev etableret i juni 2003. På bare seks år har selskabet med hovedsæde i Budapest etableret ikke mindre end 130 ruter til og fra central- og østeuropa. Der opereres fra 11 baser i henholdsvis Polen, Ungarn, Bulgarien, Rumænien, Ukraine og Tjekkiet.

Seneste skud på stammen er en rute fra Malmö til Prag. Ruten markedsføres af Wizz Air som “Copenhagen / Malmo“, således at det danske marked er i fokus med den nye rute fra Malmö. I forvejen flyver Wizz Air fra Malmö til Gdansk, Katowice/Krakow, Warszawa og Budapest.

Herudover flyver Wizz Air fra Oslo´s Sandefjord Torp lufthavn, fra Göteborg Landvetter samt fra Stockholms lavprislufthavne i Skavsta og Västerås. Også finske Turku er at finde på Wizz Air´s rutekort, så det er oplagt, atman inden længe kommer til se Wizz Air-flyene i en dansk lufthavn.

Wizz Air

Wizz Air – måske snart i en dansk lufthavn?

Basen i Prag er netop åbnet, og Wizz Air har i første omgang stationeret to fly i den tjekkiske hovedstad – hvoraf ét bl.a. skal flyve fire gange ugentligttil Malmö. Samtidighar Wizz Airindledt et frontalangreb på det kriseramte SkyEurope, der har Prag som sin hovedbase. Således vil Wizz Air flyve 14 nye ruter fra Prag, hvoraf de seks i forvejen opereres af SkyEurope.

SkyEurope flyver i dag mellem København og henholdsvis Prag og Bratislava. Skulle SkyEurope ophøre beflyvningen af København,er Wizz Air uden tvivl interesseret i at gå ind på ruten til Prag. Wizz Air har i dag ca. 5 % af det skandinaviske lavprisflymarked og udbyder flere sæder end eksempelvis easyJet og Transavia.

Wizz Air opererer en enhedsflåde af Airbus A320-fly. Selskabet har p.t. ordrer og optioner på over 100 fly hos Airbus-fabrikkerne.