Wizz Air og easyJet fylder godt i London Luton Airport. (Foto: Wizz Air)

Wizz Air sætter konkurrenterne på plads

Ultra-lavprisflyselskabet Wizz Air har landet et årsresultat på 2,2 milliarder kroner og sigter højere. Over 40 procent af indtægterne stammer fra salg af tillægsydelser.

Mens lavpriskonkurrenter som Norwegian, easyJet og Ryanair har været udfordret af svage økonomiske resultater og nedjusteringer, så ser det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air anderledes lyst på fremtiden.

Selskabet har netop præsenteret årsrapporten for regnskabsåret fra 1. april 2018 til 31. marts 2019, og det er imponerende læsning. Omsætningen blev øget med 19,6 procent til 2.319 millioner euro, hvilket svarer til lidt mere end 17,3 milliarder kroner.

Trods et udfordrende marked lykkedes det at øge bundlinjen med seks procent til 291,6 millioner euro, der omregnet til danske kroner er lig med 2,2 milliarder. Dermed har Wizz Air endnu engang sikret sig et rekordresultat.

At Wizz Air formår at levere solide økonomiske resultater hænger også sammen med, at flyselskabet har et meget højt salg af tillægsydelser. Ud af den samlede omsætning på 2.319 millioner euro, kommer alene 953 euro fra salg af tillægsydelser, hvilket svarer til 41 procent af de samlede indtægter.

253 fly i ordre
Passagertallet voksede i regnskabsåret med 16,7 procent fra 29,6 til 34,6 millioner, og dermed er Wizz Air lige i hælene på Norwegian, der i samme periode transporterede lige i underkanten af 38 millioner passagerer.

Wizz Air er i dag det ledende flyselskab i Central- og Østeuropa og er målt på markedsandele størst i Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Makedonien, Rumænien og Ungarn, men selskabet stor også stærkt i Georgien, Litauen, Moldova, Polen, Serbien, Slovakiet og Ukraine. Senest har Wizz Air åbnet baser i London Luton Airport og i Wien, hvorfor der også er taget hul på det vesteuropæiske marked.

Ved udgangen af regnskabsåret havde Wizz Air i alt 112 fly fordelt med 110 Airbus 320/A321ceo samt to helt nye A321neo. Herudover har selskabet samlet en ordre op 253 fly, der vil blive leveret frem til 2026. Hovedparten af disse er 239-sæders A321neo, hvorfor det gennemsnitlige antal sæder per fly om to år vil være øget til 209,8.

Store forventninger til 2019/20
Selvom det er et vanskeligt marked, ser den gunstige udvikling ud til at fortsætte for ultra-lavprisflyselskabet. I regnskabsåret 2019/20, som begyndte den 1. april, forventer Wizz Air et nettoresultat på mellem 320 og 350 millioner euro, hvilket svarer til mellem 2,4 og 2,6 milliarder kroner.

“Vores omkostningsfokus, markedsledende position i Central- og Østeuropa, pipeline på 253 større og mere brændstofbesparende Airbus-fly i A320neo-familien og vores stærke balance, er et solidt grundlag for Wizz Air til fortsat at drive rentabel vækst og opnå en af ​​de bedste profitmarginer for alle europæiske flyselskaber, der sikrer, at Wizz Air er fortsat et af verdens mest spændende luftfartsselskaber,” udtaler koncernchef József Váradi i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler

Norwegian fløjet agterud af Wizz Air

Wizz Air annoncerer rute nummer 100 i Norden

Wizz Air: Opsvinget holder flyselskaber i live