Skúli Mogensen, grundlægger af og administrerende direktør i WOW air (Foto: WOW air)

WOW air kæmper for livet

En sale-leaseback-aftale er faldet til jorden, hvorfor WOW air står og mangler mindst 165 millioner kroner. Fire fly blev tirsdag returneret til leasinggiverne.

På fredag skal Icelandairs aktionærer på en ekstraordinær generalforsamling godkende aftalen om overtagelsen af samtlige aktier i lavpriskonkurrenten WOW air, der er fløjet ind i et gigantisk finansielt uvejr.

Men det er ikke muligt inden fredag at få alle betingelser på plads, og det sker samtidig med, at WOW air i disse dage kæmper for at holde selskabet flyvende.

Den 18. september afsluttede WOW air ellers et obligationssalg på 60 millioner euro, eller hvad der svarer til 450 millioner danske kroner, men allerede to måneder senere er den finansielle situation blevet kraftigt forværret.

I et brev til obligationsejerne fra WOW airs administrerende direktør og ejer, Skuli Mogensen, fremgår det, at dårlig presse omkring selskabet samt en negativ stemning efter Primera Air-konkursen har været medvirkende til at forstærke krisen. Leasinggivere, kreditorer og myndigheder har strammet betingelserne, og i kombination med stigende oliepriser, hvor WOW air ikke har afdækket brændstofkøbet, er selskabet endt i en likviditetsklemme.

Fire fly returneret til leasingselskaber
De likviditetsmæssige udfordringer er blevet yderligere forstærket af, at en sale-leaseback-aftale som følge af omstændighederne er faldet til jorden, og det betyder, at der aktuelt mangler mindst 25 millioner dollars (165 millioner danske kroner) i selskabets likvide beholdning.

Krisen blev yderligere forværret, da WOW air tirsdag blev tvunget til at sende fire fly tilbage til leasinggiverne. Således gik to Airbus A330-300 (TF-LUF, TF-WOW) tirsdag på vingerne med kurs mod Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport, hvor der er opbevaringsfaciliteter til fly, og de blev efterfulgt af to A320-200 (TF-BRO, TF-SIS), der måtte returneres til leasinggiveren i Shannon.

“Dette er ikke en situation, som nogen af ​​os forestillede os i september, og jeg investerede personligt 5,5 millioner euro i kontanter i obligationer i selskabet, da jeg var overbevist om, at finansieringen ville være tilstrækkelig at sikre os frem til en børsnotering om 18 måneder. Så at skulle skrive denne besked er ikke taget let på nogen måde, og jeg kan forsikre dig om, at vi tager ethvert skridt, der er muligt for at sikre en fortsat drift af WOW air,” skriver Skuli Mogensen i et brev til obligationsejerne.

Overraskelse hos analytiker
Hos Sydbank, hvor aktieanalysechef Jacob Pedersen følger det nordiske luftfartsmarked tæt, er der forundring over, at situationen har udviklet sig så dramatisk, at WOW air måske ikke kan holdes i luften før en overtagelsesaftale kan være endelig godkendt af Icelandairs aktionærer.

“Det er bekymrende, at selskabet står så tæt på målstregen for at sikre den sammenlægning, der på sigt kan skabe en bæredygtig forretning for begge selskaber. Stort set alle interessenter bør have en interesse i at lave en sammenlægning. Kreditorerne har ingen interesse i at WOW air går konkurs,” siger Jacob Pedersen til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Icelandair i kamp mod tiden

Icelandair overtager WOW air

WOW air flyver uden brændstofsikring

Medie: WOW air skylder millioner i lufthavnsafgifter

WOW air tabte 140 millioner kroner i 2017