WOW air opgiver CPH-rute

Islandske WOW air har opgivet planen om to ugentlige flyvninger i vintersæsonen på ruten Reykjavik – København, som lokalrivalerne Icelandair og Iceland Express også beflyver.

Efter lidt mere end tre måneder trækker islandske WOW air sig fra ruten mellem Reykjaviks Keflavik Lufthavn og København. Siden sin opstart 1. juni har WOW air fløjet fire ugentlige returflyvninger mellem de to hovedstadslufthavne. Fra 20. september skulle det være reduceret til to ugentlige flyvninger i vintersæsonen, hvor tilstrømningen af turister til vulkanøen er langt mindre. Men selskabet har valgt at trække sig helt fra ruten, hvor lokalrivalerne Icelandair og Iceland Express også huserer.

Det fremgår af vinterfartplanen på selskabets hjemmeside. Hvornår WOW air eventuelt vender tilbage til København oplyser selskabet ikke noget om. Fra 1. juni og frem til 3. september fløj WOW air til i alt 13 europæiske destinationer. Kronekonto

Ifølge fartplanen er det fra 20. september og frem til udgangen af maj næste år kun tanken fra Keflavik at flyve to ugentlige flyvninger til Berlin Schönefeld og to ugentlige flyvninger til London Gatwick, samt to og en ugentlig flyvning til henholdsvis Alicante og Salzburg i kortere perioder hen over vinteren.

Hver mandag og fredag vil selskabet gennemføre flyvningerne til Berlin og London. Fra 20. september til 31. oktober og igen fra 21. marts til 31. maj 2013 vil selskabet flyve til Alicante tirsdag og torsdag. Og i perioden fra 21. december til 2. marts vil islændingene sende et fly afsted mod Salzburg hver lørdag.

Kun til Europa
WOW air har på næsten alle sine 13 europæiske ruter måtte konkurrere vingespids mod vingespids med mindst en af de to større lokalrivaler Icelandair og Iceland Express. WOW air flyver kun mellem Island og Europa, mens Icelandair har opbygget et finmasket net af ruter mellem Europa og Nordamerika med Keflavik som transitlufthavn. Iceland Express arbejdede med samme model i mindre skala indtil januar i år. Til sommeren 2013 forventer Iceland Express igen at kunne supplere de europæiske ruter med flyvninger vestpå. I første omgang er Boston sat på rutekortet.

Det betyder, at WOW air i sommermånederne primært skal leve af turister til og fra Island, mens konkurrenterne også har transfertrafik mellem Europa og USA til at bidrage til at fylde flyene.