XB-1 i luften i forbindelse med den første supersoniske flyvning. (Foto: Boom Supersonic | PR)

XB-1: Første supersoniske flyvning siden Concorden

I denne uge brød prøveflyet XB-1 fra Boom Supersonic lydmuren for første gang, og det bringer flyproducenten et skridt tættere på at gøre supersoniske passagerflyvninger til virkelighed igen.

Da den amerikanske jagerpilot Chuck Yeager i 1947 skrev historie som det første menneske, der beviseligt fløj hurtigere end lydens hastighed, skete det i Mojaveørkenen. Derfor var symbolikken også til at tage og føle på, da en anden flyvning fandt sted i området tirsdag.

I de senere år har flyproducenten Boom Supersonic arbejdet henimod at kunne samle faklen op efter Concorden og atter tilbyde passagerflyvninger med det nyudviklede overlydsfly, der har fået navnet Overture.

Producenten rundede tirsdag en vigtig milepæl, da man på den 12. bemandede testflyvning med prøveflyet XB-1, der består af en del af de samme teknologier som Overture, foretog den første supersoniske flyvning.

I tillæg til at det var første gang, at XB-1 fløj hurtigere end lydens hastighed, kunne de ansatte hos Boom Supersonic også glæde sig over, at de stod bag den første civile supersoniske flyvning, siden Concorden blev pensioneret for over 20 år siden.

Fløj med Mach 1.122
Flyvningen blev foretaget fra Mojave Air & Space Port (MHV) i den californiske ørken. XB-1 lettede og fløj ind i den såkaldte supersoniske korridor, hvor det nåede en højde på 10,7 kilometer, inden det accelererede og brød gennem lydmuren.

Flyet opnåede en hastighed på Mach 1.122, hvilet svarer til omkring 1.200 kilometer i timen.

Hidtil har det været typisk være landes regeringer og militæret, der har stået bag udviklingen af overlydsfly, men at et privatbygget fly nu har fløjet supersonisk, glæder Blake Scholl, der har stiftet Boom Supersonic. og i dag fungerer som selskabets administrerende direktør.

“XB-1’s overlydsflyvning vidner om, at teknologien til at kunne foretage supersonisk passagerflyvning er til stede. En lille gruppe af talentfulde og dedikerede ingeniører har opnået det samme mål, som det tidligere krævede regeringer og milliarder af dollars at indfri.”

Håber at producere 66 fly om året
Meningen er, at XB-1 skal danne grundlag for Overture. Det er blandt andet udstyret med samme augmented reality-systemer, der skal gøre det muligt for piloterne at få et godt overblik fra cockpittet. Derudover går aerodynamikken, materialevalget og flere andre systemer også igen.

Overture ventes at have en kapacitet på 64 til 80 passagerer, og det vil flyve med en hastighed på Mach 1.7. Indtil videre har Boom Supersonic en ordrebog på 130 fly, som er bestilt og forudbestilt af American Airlines, United Airlines samt Japan Airlines.

Når den tid kommer, skal flyene producers på den såkaldte Overture Superfactory, der sidste år blev opført i Piedmont Triad International Airport (GSC) ved Greensboro i den amerikanske stat North Carolina. Her sigter selskabet efter på sigt at kunne fremstille 66 fly om året.


Relaterede artikler:

Foretager første testflyvning med ‘Baby Boom’

Boom øjner løsning på motorudfordringer

Derfor kan supersoniske fly have en fremtid (Opd.)