Emirates har lagt en ordre på yderligere fem Boeing 777-fragtfly, hvilket i slutningen af 2026 vil bringe selskabets samlede antal af denne flytype op på 21.
Det er ikke kun danske Maersk Air, der bestiller det store fragtfly Boeing 777F – det gør Emirates også.
Det mellemøstlige flyselskab bestiller imidlertid lidt flere fly end de to fra Maersk Air, eftersom Emirates har lagt en bestilling på yderligere fem Boeing 777F, der vil blive leveret i 2025 og 2026. Dermed har Emirates i alt 14 Boeing 777F’ere, der afventer levering fra den amerikanske flyproducent frem til slutningen af 2026.
Herudover har Emirates underskrevet en flerårig kontraktforlængelse med Dubai Aerospace Enterprise for fire Boeing 777F i den eksisterende flåde.
Inden december 2026 forventer Emirates SkyCargo at have en flåde på 21 Boeing 777F, hvilket altså er markant flere end det nuværende antal på 11 fragtfly af denne type. Herudover er Emirates også fortsat lun på at konvertere 10 Boeing 777-300ER til fragtfly for yderligere kapacitet og flådevækst.
Stigende efterspørgsel på fragt
Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, koncernchef i Emirates Airline Group, forklarer, hvorfor flåden af fragtfly skal øges netop nu.
”Vi investerer i nye fragtfly for at imødekomme den stigende efterspørgsel og give vores kunder over hele verden endnu mere fleksibilitet, tilslutningsmuligheder og chancen for at udnytte markedsmulighederne,” siger han.
Også Stephanie Pope, direktør for Boeing Commercial Airplanes, glæder sig over Emirates’ fortsatte tillid til flyene fra den amerikanske producent.
”Emirates fortsætter med at sætte retningen for vores industri, og vi sætter stor pris på den tillid, de har vist til Boeings widebody-familie til at fungere som rygraden i deres globale flåde,” lyder det.
Skal tage beslutning om fremtidig fragtflåde
Selv om Emirates tilføjer flere fragtfly til flåden, vil selskabet fortsat benytte fragtkapaciteten på alle fly – herunder altså også passagerfly som Airbus A380’erne.
Regeringen i Dubai har planer om at udvide Al Maktoum International Airport (DWC) – også kendt som Dubai World Central – så den bliver verdens største hub med hensyn til fragtkapacitet. Planen er, at lufthavnen årligt skal kunne håndtere 12 millioner ton fragt.
Som led fremtidsplanlægningen af fragtforretningen vil Emirates træffe en afgørelse inden udgangen af indeværende år om sin fremtidige fragtflåde fra 2028/29 og frem. Her nævnes Boeing 777-8F og Airbus A350-1000F som mulige kandidater.
Relaterede artikler:
Mindst 12 selskaber venter på nye fragtfly fra Boeing