Ethiopian Airlines Boeing 787-8 Dreamliner.

​Afrikanere ser på Dreamliner-rute til CPH

Star Alliance-medlemmet Ethiopian Airlines ser på muligheden for at flytte sin skandinaviske Dreamliner-rute fra Stockholm tilbage til København, som selskabet har fløjet til før.

Den kommende vintersæson kan meget vel gå hen og blive noget af et triumftog for Københavns Lufthavn i konkurrencen mod Oslo Gardermoen og ikke mindst Stockholm Arlanda. København sikrede sig i sidste uge Skandinaviens første Airbus A380-rute, da Emirates annoncerede, at man fra 1. december vil bruge det store dobbeltdækkerfly på ruten mellem Dubai og København.

Mere godt nyt kan være på vej til lufthavnen på Amager, der fylder 90 år på mandag. Ethiopian Airlines er nemlig langt fremme i overvejelserne omkring at flytte selskabets skandinaviske rute fra Stockholm Arlanda til Københavns Lufthavn fra 31. oktober i år. Det fortæller en kilde med nært kendskab til Ethiopian Airlines til CHECK-IN.dk.

Intet er besluttet endnu, men selskabet er så langt i overvejelserne, at man har udarbejdet en mulig fartplan. Den indebærer flyvninger fem dage om ugen fra Etiopiens hovedstad Addis Abeba via Wien til København, mens der på tirsdag og søndage flyves direkte mellem Addis Abeba og København.

Forslag til tidtabel:

31OCT15 Addis Ababa – Vienna – Copenhagen

ET726 ADD0015 – 0550VIE0650 – 0845 CPH 788 xD27

ET727 CPH2020 – 2220VIE2320 – 0650+1ADD 788 xD27


Addis Ababa – Copenhagen

ET714 ADD0020 – 0655CPH 788 D27

ET715 CPH1955 – 0440+1ADD 788 D27

Ethiopian vil benytte Boeing 787 Dreamliner-fly, som selskabet var blandt de første selskaber til at tage i brug. Ethiopian Airlines flyver i dag fra Addis Abeba til Stockholm fire gange om ugen. På flere af flyvningerne mellemlandes i Wien.

Lige til højrebenet
Ethiopian Airlines er ligesom SAS en del af Star Alliance. En af begrundelserne for at overveje en ruteflytning til København er, at København er et langt større Star Alliance-trafikknudepunkt end Stockholm Arlanda. Der bor mange flere etiopiere og etiopiske efterkommere i Sverige end i Danmark, men ifølge kilden vil Ethiopian Airlines kompensere for dette gennem nye codeshhare-aftaler med SAS på blandt andet ruten fra København til Stockholm.

Det er dog stadig muligt, at Ethiopian Airlines i stedet vælger at holde fast i Stockholm som sit skandinaviske brohoved eller udvider ruten til at gå videre fra Stockholm til Oslo Gardermoen. Med mere end 10.000 etiopiere er Sverige det land i Skandinavien, hvor der bor suverænt flest udvandrere og efterkommere af udvandrere fra det afrikanske land. På andenpladsen kommer Norge langt foran Danmark, og derfor er valget af Gardermoen i stedet for Kastrup ”lige til højrebenet”.

”Vi har ikke overvejet at genåbne ruten til København. Vi ser på det norske marked som mere spændende,” sagde Ethiopians chef for Skandinavien, Bruck Alemtaye, i december sidste år til den norske avis Aftenposten

Ethiopian Airlines fløj regelmæssigt til Københavns Lufthavn indtil 2003, hvor ruten rykkede til Stockholm Arlanda.