​Star Tour-fly påvirker Jet Time

Star Tour har fået flere egne fly i danske lufthavne. Det betyder, at Jet Time næste sommer skal flyve 25 procent færre danske Star Tour-gæster på ferie end for to år siden.

Charterarrangøren Star Tour og det danske flyselskab Jet Time har indgået en stor aftale om sommertrafikken for 2015. Jet Time skal således flyve i alt 190.000 Star Tour-gæster fra hele Norden til Sydeuropa, Egypten og Gran Canaria i sommersæsonen.

Fra Danmark bliver der tale om 89.000 gæster ud af Star Tours i alt omkring 200.000 danske sommergæster. Det er ens stigning på 7,2 procent i forhold til sidste år. Men går man bare et år længere tilbage, så vil man se, at Jet Time i sommeren 2013 havde kontrakt med Star Tour på 120.000 sæder. Næste års 89.000 sæder er således knap 26 procent færre end for to år siden.

Forklaringen på den markante nedgang er ikke, at Star Tour samlet set sætter tilsvarende færre rejser til salg. Det er heller ikke fordi charterarrangøren giver trafikken til et andet flyselskab. Det skyldes derimod, at Star Tour har fået flere fly i danske lufthavne.

Tidligere har selskabet kun haft et Boeing 737-800 fly fra søsterselskabet TUIfly Nordic stående i København. I år og næste år har Star Tour også et fly i Billund. Og det har betydet, at man selv tager en større andel af gæsterne.

Passer godt
De to TUIfly Nordic-fly har plads til 189 passagerer, mens Jet Times Boeing 737-300 og 737-700 fly kan tage 148 passagerer. Og de 41 færre sæder passer godt til ruter fra jyske lufthavne og på ruter til mindre populære destinationer.

Udover Boeing 737-flyene fra TUIfly Nordic og Jet Time, så trækker Star Tour også på Boeing 757 og Boeing 787 Dreamliner-fly fra det britiske søsterselskab Thomson Airways til flyvninger til Caribien og Asien.

Det er syvende år i træk, at Jet Time skal tage sig af dele af Star Tours sommerprogram. Ved siden af storaftalen med Jet Time, så bruger Star Tour også SAS i begrænset omfang til at betjene to sommerruter.