Fly fra Sunclass Airlines. (Arkivfoto Thomas Cook Group | PR)

116 fly hos konkursramte Thomas Cook

Konkursen i Thomas Cook-koncernen betyder, at samlet 116 fly hos de fire koncernflyselskaber som udgangspunkt ikke kan komme i luften, men det skete alligevel.

Det bliver ikke nogen let opgave for kuratorerne at gennemføre bobehandling i Thomas Cook-koncernen med de mange datterselskaber over hele verden.

Selve flyforretningen består af fire flyselskaber i henholdsvis Storbritannien, Tyskland, Danmark og Spanien, og samlet råder koncernen ved konkursen over 116 fly, hvoraf næsten samtlige er leaset fra op imod 40 forskellige leasingselskaber.

Herudover er der en lang række gensidige forpligtelser på kryds og tværs af selskaberne, der mandag gjorde det vanskeligt at finde ud af, hvilke fly, der var omfattet af konkursen.

Condor fortsætter ruteflyvninger
Største flyoperatør er tyske Condor, der beskæftiger 53 fly. Der er 21 fly i A320-serien fra Airbus samt et enkelt A330-langdistancefly. Herudover råder det tyske Thomas Cook-flyselskab over 16 Boeing 767 og 15 Boeing 757. Gennemsnitsalderen på flyene er på 17,4 år, og det er kun 14 nyere Airbus A321-200 og en seksårig gammel A330-200, der kan være interessant for andre flyselskaber.

Mandag morgen var omkring halvdelen af Condor-flyene gået på vingerne, og Condor har meddelt, at selskabet vil flyve videre trods moderselskabets konkurs og har ansøgt de lokale myndigheder om hjælp til mellemfinansiering. Der er der dog stadig stor usikkerhed om Condors operationer.

Condor meddelte i løbet af mandagen, at man vil forsøge at gennemføre selskabets ruteflyvninger, mens flyvninger for koncernrejsearrangørerne Thomas Cook, Neckermann, Oeger Tours, Air Marin og Bucher Reisen ikke kan gennemføres.

Nyere fly i Storbritannien
I Storbritannien er det Thomas Cook Airlines UK, der primært betjener koncernens rejsekunder, og her var der samlet 45 fly ved konkursen. Det er en noget mere moderne flyflåde end hos søsterselskabet i Tyskland, idet gennemsnitsalderen blot er på 11,6 år.

Flåden består af 38 fly i A320-serien, hvoraf alene 35 er A321-200, der i gennemsnit er 10 år gamle. Herudover er der syv ældre langdistancefly af typen Airbus A330-300.

Et nyligt etableret datterselskab i Spanien med navnet Thomas Co0k Airlines Balearics er også omfattet af konkursen. I dette flyselskab var der registreret seks ældre Airbus A320-200 med en gennemsnitsalder på 17,6 år.

12 fly i Danmark
Danmark er hjemsted for Thomas Cook Airlines Scandinavia, hvorfra der er blevet opereret i alt 12 fly. Der er tale om otte Airbus nyere Airbus A321-200 med en gennemsnitsalder på 7,7 år samt fire ældre A330-langdistancefly.

I seneste regnskabsår 2017/18 realiserede Thomas Cook Airlines Scandinavia en omsætning på 4,26 milliarder kroner og landede et overskud på 221 millioner kroner før skat. Selskabet beskæftigede samtidig 1.070 ansatte. I 2017/18 transporterede Thomas Cook Airlines Scandinavia lidt flere end 2,4 millioner passagerer.

Efter at have stået på jorden hele mandagen, er det tilsyneladende lykkedes at få nogle af de skandinaviske fly på vingerne fra tirsdag morgen, men fremtiden for Thomas Cook Airlines Scandinavia er stadig usikker, da selskabet har et milliardtilgodehavende hos de britiske ejere, og det kan vise sig, at dette tilgodehavende nu er værdiløst.

 

Relaterede artikler:

Thomas Cook er kollapset

Thomas Cook Airlines overtages af bankerne

Thomas Cook suspenderer salg af flyselskaber