Luftfartsalliancen SkyTeam fylder søndag 25 år og er efter optagelsen af Virgin Atlantic og SAS stærkere end nogensinde før. Et medlem er suspenderet, et kan være på vej væk, og tre nye kan være på vej ind.
Da repræsentanter fra Aeroméxico, Air France, Delta Air Lines og Korean Air den 22. juni 2000 mødtes i New York for at underskrive etableringen af luftfartsalliancen SkyTeam, var der ingen, der vidste, at alliancen 25 år senere ville stå stærkere end nogensinde før med i alt 18 medlemmer udover russiske Aeroflot, der i øjeblikket er suspenderet.
Oprindeligt var det målet at skabe en global alliance med de fælles kunder i centrum, så det var muligt at gennemføre en gnidningsfri rejse overalt i verden, når man brugte et af alliancens selskaber. Ved etableringen tilbød de fire selskaber i alt 6.402 daglige flyvninger til 451 destinationer i 98 lande.
I 2025 ser det noget anderledes ud, idet de 18 medlemmer – hvoraf SAS kom med i august 2024 – tilsammen tilbyder 13.600 daglige afgange til flere end 1.000 destinationer i over 160 lande.
Fra lille gruppe til global aktør
Siden etableringen i 2000 voksede alliancen hurtigt, idet CSA Czech Airlines og Alitalia allerede var med ombord året efter, og i 2004 fulgte KLM, Continental og Northwest og senere Aeroflot, China Southern, Saudia, Aerolineas Argentinas. Senest er Virgin Atlantic kommet med i 2023, og SAS landede i alliancen i 2024 efter sit exit fra Star Alliance..
“SAS har stor erfaring fra sin tid med Star Alliance.. Men de har allerede fortalt os, hvor velkomne og støttede de føler sig i SkyTeam – og hvordan de ser reelle fordele tidligt i processen,” sagde SkyTeams CEO, Patrick Roux tidligere i juni i et interview med Business Traveller.
I dag har alliancen 18 medlemmer, og nævnt alfabetisk er det Aerolineas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, China Eastern, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Middle East Airlines, SAS, Saudia, Tarom, Vietnam Airlines, Virgin Atlantic og Xiamen Air.
Spanske Air Europa har igangværende forhandlinger, hvor Lufthansa Group og Turkish Airlines blandt andet har vist interesse Hvis den tyske luftfartskoncern får held til at overtage selskabet, vil Air Europa flyve over i Star Alliance, som ITA Airways også gjorde, da Lufthansa for nyligt købte sig ind i det italienske flyselskab.
Til gengæld er der udsigt til, at SkyTeam i løbet af nogle år kan lande nogle meget betydende aktører, hvilket der er flere ting, der tyder på. Eksempelvis har SkyTeam-selskaberne Delta Air Lines og Korean Air for nyligt købe en samlet aktiepost på 25 procent i canadiske WestJet, og derudover har nyetablerede Riyadh Air samt indiske IndiGo indgået med tætte strategiske partnerskaber med de ledende flyselskaber i SkyTeam.
Kunden i fokus
Som optakt til jubilæet lancerede SkyTeam i marts en ny global kampagne: “The Priority is You”, hvilket var en videreførelse og modernisering af alliancens gamle slogan “Caring More About You”. Den skal understrege, at kunden spiller den centrale rolle i alliancens DNA, og den indeholder også et fokus på digital integration og bæredygtige løsninger.
Dermed understøttes de tre søjler i alliancens strategi, som det har været tilfældet gennem 25 år. Ifølge Patrick Roux handler det om en gnidningsfri rejse, konsistent kvalitet samt personalisering med skræddersyede løsninger.
Med dette fokus er der rigeligt med udfordringer for alliancen i de kommende 25 år, og SkyTeams topchef er ifølge Business Traveller klar til de mange udfordringer.
“Det er en spændende tid for os. Og vi er kun lige begyndt,” lyder det fra Patrick Roux.
Relaterede artikler: