Afgangshallen i Billund Lufthavn. (Foto: BLL)

99 procent tilbagegang i to jyske lufthavne

Lufthavnene i Billund og Aalborg har fredag offentliggjort trafiktallene fra april. Der er tale om en passagertilbagegang på 99 procent. Under 5.000 passagerer har samlet benyttet de to lufthavne.

Under overskrifterne “historisk stilhed og  “usædvanlig april” har lufthavnene i Bilund og Aalborg netop præsenteret sidste måneds trafiktal, og det er trist læsning.

Sølle 3.115 passagerer rejste i april gennem terminalen i Danmarks næststørste lufthavn, og sat op imod 312.591 passagerer i samme måned året før, var tilbagegangen på 99 procent. 

Da der samtidig var 149 starter og landing, viser en hurtigt udregning, at der i gennemsnit var 21 passagerer ombord på hver afgang eller ankomst til lufthavnen. Det har udelukkende været KLM, der har fløjet til og fra Amsterdam samt det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air på ruterne til Bukarest og Iasi i Rumænien.

“De danske lufthavne kommer først for alvor i omdrejninger, når de danske grænser åbner, og når resten af verden også åbner. For os er det altafgørende, hvordan og hvornår udenrigsministeriet løsner op på deres rejsevejledninger. Det er nemlig det, der bliver vendepunktet. Men så er vi klar,” siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Billund Lufthavn under coronakrisen mistet Brussels Airlines-ruten til Bruxelles samt Finnair til Helsinki. Til gengæld overtager SUN-AIR ruten til Bruxelles fra den 7. september, og Wizz Air har besluttet at åbne en rute til Lviv i Ukraine med start den 1. juli.

Indenrigsrute holder lufthavnen i gang
I Aalborg Lufthavn, der i dag rangerer som Danmarks tredjestørste lufthavn, var der ligeså stille som i Billund.

I april har der ikke været hverken udenrigs- eller chartertrafik, og der var blot 1.121 passagerer, der rejste med SAS til og fra København, hvilket svarer til en samlet tilbagegang på 99 procent, da der i april 2019 var 114.799 passagerer gennem terminalen i den nordjyske lufthavn.

Siden SAS genetablerede indenrigsruten mellem København og Aalborg den 20. april efter to ugers pause, har der dog været en beskeden udvikling i passagertallet.

“Det er positivt, at antallet af passagerer på SAS’s indenrigsrute stiger for hver uge, der går. I denne her uge har der således været dobbelt så mange på flyene i forhold til i sidste uge, hvor de daglige flyvninger blev genoptaget. Vi ser det som en indikation på, at erhvervslivets behov for daglige flyforbindelser er helt, helt afgørende for at binde Danmark sammen, også i meget udfordrende tider,” siger Søren Svendsen, administrerende direktør i Aalborg Lufthavn.

To nye indenrigsoperatør på Aalborg-rute
Aalborg Lufthavn er meget afhængig af indenrigsruten til København, hvorfra omkring 800.000 af lufthavnens mellem 1,4 og 1,5 million passagerer kommer.

Med udsigten til, at Norwegian ikke kommer til at flyve i Danmark før 2021, hvis selskabet overlever den øjeblikkelige krise, har Aalborg Lufthavn haft drøftelser med andre operatører for at sikre, at der stadig bliver konkurrence på indenrigsruten.

Det betyder, at DAT åbner mellem København og Aalborg i begyndelsen af juni, og det lokale selskab Great Dane Airlines ventes at følge efter, når det er kendt, hvad næste fase i genåbningen af Danmark indebærer.

“Det er naturligvis meget, meget positivt, at andre aktører i markedet, står klar til at flyve på de meget efterspurgte og populære ruter ud af Aalborg Lufthavn, hvis Norwegian ikke vender tilbage til det danske marked i 2020,” lyder det fra lufthavnsdirektøren.

 

Relaterede artikler:

Flere ville hjem end ud fra Billund Lufthavn

Billund Lufthavn mister to hubruter

“Vi overvejer flere scenarier”