Bombardier CRJ900-fly fra CityJet (EI-FPG) i SAS-farver i Stockholm-Arlanda. (Foto: Bene Riobó)

99,7 procent af CityJets omsætning kommer fra SAS

Den irske wetlease-operatør CityJet, der i 2020 måtte gennemgå en rekonstruktion, havde i 2021 en omsætning på 532 millioner kroner, hvoraf hele 99,7 procent kom fra SAS.

Årsregnskabet for 2021 fra CityJet DAC viser med al tydelighed, at selskabet er yderst afhængigt af samarbejdet med SAS.

Irske CityJet er underleverandør til det skandinaviske flyselskab, og wetlease-operatøren har reelt set kun SAS som kunde. Langt størstedelen af selskabets omsætning kommer nemlig fra SAS.

I regnskabet for 2021 år fremgår det nemlig ifølge det irske medie BreakingNews.ie, at CityJet DAC havde en samlet omsætning på 71,6 millioner euro, hvilket svarer til 532,6 millioner kroner. Heraf blev blot 248.000 euro (1,8 millioner kroner, red.) registreret hjemme i Irland, mens den resterende omsætning blev registreret i Stockholm, hvor SAS har hovedsæde.

Med andre ord kom hele 99,7 procent af CityJets omsætning i 2021 fra SAS, som har haft CityJet som operatør i flere år.

Har været gennem en rekonstruktion
Coronapandemien har også været hård for CityJet, der i april 2020 måtte søge kreditorbeskyttelse ved en High Court i Dublin og gennemgå en rekonstruktion, mens bemandingsselskaber i en række lande blev begæret konkurs.

Bemandingsselskabet CityJet A/S, der er registreret i Danmark, blev dog reddet, da selskabet kunne anvende aftalen om lønkompensation for flyselskabets ansatte i Danmark. På den led fik CityJet adgang til 14,5 millioner kroner via hjælpepakker i 2020.

CityJet fik bevilget sin kreditorbeskyttelse under den særlige Examinership-ordning, der kan sidestilles med en rekonstruktion efter den danske konkurslovgivning. Tidligere hed det betalingsstandsning. Før rekonstruktionen havde CityJet 417 ansatte på hovedkontoret i Dublin samt yderligere 758 ansatte i otte andre lande – herunder Danmark, Sverige og Finland. Ved udgangen af 2021 beskæftigede CityJet i alt 451 personer.

Før rekonstruktionen havde CityJet en række andre kunder ud over SAS, men det økonomiske uvejr i forbindelse med pandemien betød, at det irske selskab måtte stoppe en lang række aktiviteter. I dag har selskabet en flåde bestående af i alt 22 Bombardier CRJ-900, hvoraf størstedelen altså flyver for SAS fra København og Stockholm.

Fik overskud i 2021
CityJet DAC-regnskabet for 2021 viser desuden, at selskabet landede et overskud før skat på 408.000 euro, hvilket svarer til tre millioner kroner.

Driften endte med et underskud på fem millioner euro (37,9 millioner kroner, red.). Det positive årsresultat skyldtes hovedsageligt en ekstraordinær gevinst på 5,5 millioner euro (40,9 millioner kroner, red.) fra blandt andet succesfulde forsikringskrav.

I 2020 registrerede CityJet DAC et overskud før skat på 133,5 millioner euro – svarende til 993 millioner kroner. Resultatet var på baggrund af en gevinst på 163 millioner euro (1,2 milliarder kroner, red.) i forbindelse med Examinership-ordningen.

Siden 2018 har CityJet udelukkende fløjet for andre flyselskaber – herunder altså SAS. Tidligere fløj det irske selskab på egne, planlagte ruter under eget varemærke.

 

Relaterede artikler:

CityJet fik 14,5 mio. kroner fra danske hjælpepakker

Derfor gik det galt for CityJet

Danske tab på 24 millioner kroner i CityJet