På et topmøde i lobbyorganisationen Airlines for Europe er Michael O’Leary blevet afløst af Benjamin Smith som ny formand. Air France-KLM-topchefen har posten det næste års tid.
Airlines for Europe (A4E) har netop afholdt deres årlige topmøde i Bruxelles, og her blev der blandt andet skiftet ud på lobbyorganisationens formandspost.
Således oplyser Airlines for Europe, at canadieren Benjamin Smith, topchef hos Air France-KLM, overtager formandsposten fra Michael O’Leary, der er topchef hos det irske lavprisflyselskab Ryanair.
Benjamin Smith vil i de næste 12 måneder være formand for organisationen. I forbindelse med overtagelsen af posten fortalte han om den europæiske luftfarts største udfordringer.
”Luftfartsindustrien er fast besluttet på at arbejde sammen med politiske beslutningstagere for at komme med konkrete løsninger til at øge konkurrenceevnen for europæiske flyselskaber, skabe lige vilkår med konkurrenter uden for EU og dekarbonisere vores sektor. Disse er alle sammenflettede udfordringer – nøglen til Europas suverænitet – som skal løses i fællesskab. At negligere selv ét aspekt vil underminere de andres succes,” lød det.
Over 100 milliarder kroner i årlige omkostninger
På Airlines for Europe-topmødet i Bruxelles var der da blandt andet også helt generelt fokus på, hvordan konkurrenceevnen for europæiske flyselskaber kan øges.
De øverste ledere fra 17 af Europas førende flyselskaber beder således politikerne i Bruxelles og medlemsstaterne om hurtigst muligt at træffe politiske valg, der skal beskytte konkurrenceevnen for europæiske flyselskaber og opretholde muligheden for flyrejser for alle europæere.
I en ny rapport fra Steer Economics fremgår det ifølge Airlines for Europe, at omkostningerne for organisationens medlemmer i forbindelse med lovgivningsmæssige og andre reguleringsforanstaltninger er tredoblet i det seneste årti til 15 milliarder euro (112 milliarder kroner, red.) i 2024.
Airlines for Europe påpeger, at dette – uden akut handling – kan fordobles til 27,5 milliarder euro i 2030 som følge af blandt andet et ”ufuldstændigt marked i EU”, lyder det.
Europa bliver for dyr
Selv om en udvidelse af den europæiske luftfart i form af blandt andet flere ruter styrker de forskelliges landes økonomi, bliver politikken i Europa ved med at betyde større omkostninger til skade for eksempelvis Europas evne til at konkurrere globalt, lyder det.
”Konkurrenceevne er ordet på alles læber i Bruxelles, og i dag har vores topchefer redegjort for, hvad det betyder for Europas flyselskaber. Den simple kendsgerning er, at Europa bliver for dyr at drive forretning i, og som følge heraf skifter passagerer til destinationer, hubs og flyselskaber uden for EU,” siger Ourania Georgoutsakou, administrerende direktør for Airlines for Europe.
Foruden Air France-KLM og Ryanair består de 17 medlemmer af Airlines for Europe af blandt andet følgende fire nordiske flyselskaber: Icelandair, Finnair, Norwegian og Sunclass Airlines.
Relaterede artikler:
Samlet branche efterlyser EU-strategi for luftfarten