Napoléon Bonaparte Lufthavn på Korsika. (Foto: Wikipedia | Bribri2B - Fichier Personnel | CC BY-SA 3.0)

Sovende flyveleder: Fly måtte cirkle over havet

I denne uge måtte en Airbus A320neo cirkle over Middelhavet under indflyvningen til Korsika. Årsagen var en flyveleder, som var faldet i søvn.

Når et fly nærmer sig lufthavnen, så er der én ting, piloterne skal være sikre på. At flyvelederen er frisk og opmærksom, og at det er for at skille trafikken på sikker vis, at de ender med at cirkle i et holding pattern, eller fordi enten vejret eller anden fare forhindrer flyet i at lande.

Men på en afgang fra Air Corsica endte en Airbus A320neo med at cirkle over Korsika af helt andre årsager. Flyvelederen var nemlig faldet i søvn tirsdag den 16. september tidlig morgen, skriver USA Today.

I alt måtte flyet cirkle tre gange over Middelhavet. På dagen var der kun én flyveleder på vagt i Napoléon Bonaparte Lufthavn i den franske øs hovedstad Ajaccio.

Piloterne reagerede ved at kontakte den regionale flyveledelse, så myndighederne kunne sikre sig den pågældende flyveleders forfatning. Redningspersonale skaffede sig adgang til kontroltårnet, hvor de fik vækket flyvelederen, som fik tændt lyset på landingsbanen og gav flyet tilladelse til at lande.

“I en karriere på flere årtier har jeg aldrig skullet håndtere en sådan situation. Vi tog en lille rundtur. På intet tidspunkt var der panik. Alle forblev rolige,” siger flyets kaptajn til The Times og tilføjer, at passagerne tog hændelsen med godt humør.

Franske flyveledere vil have bedre forhold
Franske flyveledere har gentagende gange strejket med reference til, at man mener, at kontroltårnene er underbemandede, og at arbejdsforholdene er dårlige.

Senest har fagforeningen SNCTA, der organiserer 60 procent af flyvelederne i Frankrig, den 1. september varslet et døgns strejke, der skulle finde sted den 18. september.

SNCTA har oplyst, at årsagen til strejken er et sammenbrud i dialogen med Frankrigs civile luftfartsmyndighed, DGAC.

I en erklæring skriver fagforeningen, at ”styringen af flykontrollen i flere år har været præget af mistillid, en afstraffende praksis og nedværdigende ledelsesmetoder. Det er tydeligt, at denne frugtesløse dialog nu blokerer enhver udsigt til fremskridt og reform.”

Her er det dog mere lønnen end forholdene i tårnet, som har været i fokus. Flyveledere kræver, at deres lønninger afspejler stigningen i inflationen i løbet af 2024, og de kræver et årligt møde, hvor man skal drøfte inflationens indvirkning på deres realløn.

 

Relaterede artikler:

Flykaos på vej: Franske flyveledere vil igen strejke

Fransk flyvelederstrejke: SAS aflyser 24 afgange

Flyveledere i Frankrig strejker indtil torsdag