Norske Elfly Group har præsenteret Noemi - et elektrisk vandfly til kommercielt brug fra 2030. (Illustration: Elfly Group)

Norsk elfly-producent sikrer købsinteresse til 52 fly

Norske Elfly Group er i fuld gang med at udvikle verdens første 100 procent elektrisk vandfly til kommercielt brug. Selskabet har på mindre end et år opnået 52 foreløbige ordrer og fem hensigtserklæringer.

70 procent af alle vandfly i verden er mere end 40 år gamle, de støjer og bruger forholdsvist meget brændstof. Der er derfor et stort potentiale for at gå nye veje og erstatte de bedagede, fossildrevne fly med nye eldrevne vandfly.

Det er tanken i det norske selskab Elfly Group, som de seneste syv år har været i gang med at udvikle verdens første 100 procent elektrisk vandfly til kommercielt brug.

Flyet har fået navnet Noemi, som er en sammentrækning af ordene no emissions, der på dansk betyder ingen udledninger.

Selv om man endnu har til gode at se det første Noemi-fly på vingerne, har Elfly Group på mindre end et år opnået 52 foreløbige ordrer på det eldrevne vandfly samt fem hensigtserklæringer – Memorandums Of Understanding (MoU), som normalt ikke er juridisk bindende. Det fortæller selskabet i et nyhedsbrev.

De 52 ordrer og fem hensigtserklæringer er fordelt på seks lande på tre kontinenter, men derudover kommer Elfly Group ikke med detaljer om, hvem der har vist interesse for at erhverve flyet.

Aftale med dansk vandflyselskab
For et år siden blev det offentliggjort, at danske Nordic Seaplanes, som driver vandflyruten mellem København og Aarhus, havde underskrevet et forståelsespapir og indgået en aftale med Elfly Group.

Aftalen mellem det danske vandflyselskab og Elfly indebærer, at Nordic Seaplanes vil købe fem eksemplarer af Noemi, ligesom man har tegnet option på yderligere 10 vandfly af typen, hvis det bliver nødvendigt.

Derudover blev de to selskaber også enige om, at de vil arbejde sammen om at blive klogere på nye kystmarkeder, der ligger uden for Skandinavien, mens Nordic Seaplanes vil dele selskabets erfaringer med at flyve vandfly af typen De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter siden 2016.

Selskab i Skotland viser interesse
Tidligere i år offentliggjorde Elfly Group, at man har tegnet en hensigtserklæring med det skotske selskab Loch Lomond Seaplanes om at købe to Noemi-fly med en option på yderligere tre fly af typen.

I den nuværende udformning har Noemi-flyet plads til ni passagerer eller ét ton fragt, ligesom flyet også kan konfigureres til særlige flyvninger som fx sygetransport.

Elflyet drives af to propeller, og det har en rækkevidde på op til 200 kilometer med en cruising speed på omkring 185 kilometer i timen.

 

Relaterede artikler:

Nordic Seaplanes indgår milliardaftale om elfly

Elfly Group flytter ind i hangar i Oslo–lufthavn

Norsk virksomhed præsenterer 19-sæders elfly