Igennem den seneste 30 år har der været registreret omkring 90 tilfælde, hvor fly er stødt på vulkansk aske, der har været usynlig for vejrradarer. Flere af de møder har skabt farlige situationer.
Vulkansk aske kan i nogle situationer være farlig for flytrafikken. Asken består af stenpartikler og mineraler og kan i de mest uheldige tilfælde lamme flyets motorer på få minutter. Det skriver Air Transport World.
De to mest omtalte mødermellem civile rutefly ogvulkansk aske har involveret fly af typen Boeing 747. Et British Airways-fly ramte i 1982 en aske-sky over Indonesien på vej til Perth fra Kuala Lumpur. Et andet møde med vulkansk aske foregik i 1989 under en KLM-flyvning fra Amsterdam til Anchorage. I begge tilfælde faldt alle flyets motorer udog blev tilgenstartet ved meget lavere højder. Efterfølgende måtte motorerne skrottes, da de havde taget stor skade. KLM-flyets kontrolsystem blev udskiftet, brændstofbeholdere blev rengjort og det hydrauliske system bkev reparereret.
Da vulkanen iMt. St. Helen i statenWashington i det veslige USA var i udbrud i1980,fløj henholdsvisen Boeing 727 og en DC-8 ind i separate askeskyer.Begge fly fikskader på ruden i cockpittet og påflere af flyenes systemer, men begge landede sikkert på trods af skaden.
Den øgede tilgængelighed af satellitter og teknologi til at omdanne satellit data tilbrugbare informationer for luftfarten har reduceret antallet af tilfælde, hvor fly er stødt ind i vulkansk aske. Men omfattende askeskyer, som den der har svævet over hele Europa den seneste uges tid, er stadigen enorm udfordring.
—-
Foto: Mount St. Helens i udbrud i maj 1980. To fly fik skader ved møde med askeskyen.