En Airbus A350 fra Japan Airlines med 379 personer ombord kolliderede efter landingen med en Dash 8-300 på banen i Tokyos Haneda-lufthavn. Begge fly brød i brand, og passagererne blev evakueret.
Der er ikke gået mange timer i det nye år, før den første omfattende flyulykke har ramt luftfarten.
Tirsdag aften kl. 17.47 lokal tid landede en Airbus A350-900 på en indenrigsflyvning som rutenummer JL516 fra Sapporo i Haneda-lufthavnen i Tokyo med 367 passagerer og 12 besætningsmedlemmer ombord, der der indtraf en alvorlig hændelse. Det skriver The Aviation Herald.
Under landingsafløbet på bane 34L kolliderede A350-flyet med et andet fly, JA722A, der er en Dash 8-300 fra den japanske kystvagt, og begge fly brød i brand. Dash 8-300-flyet var på vej til Niigata Air Base med forsyninger som følge af jordskælvet på Noto-halvøen.
Det lykkedes at stoppe A350-flyet på landingsbanen, hvorefter passagerer og besætning blev reddet ud fra det brandende fly via redningssliskerne. Under landingsafløbet var næsehjulet kollapset ved sammenstødet, og der var gået ild i flyets motorer.
Ifølge japanske medier blev samtlige 379 ombordværende reddet ud af flyet, der samtidig er udbrændt. Der er tale om flyet med registreringen JA13XJ, der oprindeligt blev leveret til det japanske flyselskab i november 2021.
Fem omkomne i Dash-fly
Lokale medier rapporterer, at den japanske lufthavns brand- og redningstjeneste var fremme ved flyene omkring tre minutter efter hændelsen.
Flyet fra den japanske kystvagt havde seks personer ombord, og det lykkedes kaptajnen at slippe ud af det brændende fly, mens de øvrige fem ombordværende er bekræftet omkommet.
“Jeg har aldrig hørt om så stor en kollision i en lufthavn i Japan,” siger en japansk luftfartsekspert til japantimes.com.
SAS-fly undervejs til Haneda
Efter hændelsen blev den japanske storlufthavn lukket ned, og samtlige ankommende fly omdirigeret til alternative lufthavne. Det fremgår af Flightradar24.com.
SAS flyver tre gange om ugen til Haneda-lufthavnen med Airbus A350. Tirsdag formiddag kl. 11.35 lettede SK983 fra Københavns Lufthavn med kurs mod Tokyo-Haneda, hvor det er planlagt til at ankomme kl. 07.25 lokal tid onsdag morgen.
Hvis lufthavnen stadig ikke er genåbnet efter den 12 timer lange flyvetur, vil SAS flyet være nødt til at lande i en alternative lufthavn, hvilket givetvis kan være Tokyo-Narita eller de internationale lufthavne i Nagoya og Osaka.
Før coronapandemien var Tokyo Haneda Airport den femtestørste lufthavn i verden med 85,5 millioner årlige passagerer.
Relaterede artikler:
Fly kolliderer med brandkøretøj under takeoff