Upper Class-kabinen på Virgin Atlantics nye Airbus A350-1000. Foto: Virgin Atlantic

Ændrer kabineindretning på splinterny A350

Flere passagerer hos Virgin Atlantic har klaget over komforten i Upper Class på den helt nye Airbus A350, og det får nu selskabet til at ændre indretningen.

Det er ikke en gang to måneder siden, Virgin Atlantic fik leveret sin allerførste Airbus A350-1000 XWB, og nu er der allerede rapporteret om problemer med indretningen i flyet.

Problemet handler om de store, personlige borde i Upper Class. Virgin Atlantic har modtaget henvendelser fra passagerer, som ikke har fundet bordkomforten god nok. Bordene skal således i sig selv udgøre et problem for komforten og sikkerheden for passageren.

Mange flyselskaber har borde i premium-kabinerne, hvor bordet slås ud fra armlænet, men på Virgin Atlantics nye Airbus A350 bliver bordene løsnet i ét massivt stykke fra bagsiden af sæden foran. Bordet kan derefter dreje ned og placeres over passagerens skød.

Simple Flying har testet bordet i Upper Class hos Virgin Atlantic, og herfra lyder vurderingen, at bordet giver et vist ubehag for passageren. Ved alle sædeindstillinger – undtaget i oprejst position – er det umuligt at slå bordet ned, uden at det rammer passageren i mellemgulvet. For større passagerer skal det angiveligt være helt umuligt overhovedet at slå bordet ordentligt ned, hvorfor måltiderne må serveres på et lille trekantet bord ved siden af sædet.

Virgin Atlantic har lanceret nye sæder i sin business class-kabine kaldt Upper Class. Til højre ses det omtalte bord. Foto: Virgin Atlantic

Problemet med bordet handler dog mindst ligeså meget om, at når bordet er slået ned, vil passagererne have svært ved at forlade deres sæde. I en nødsituation vil bordet derfor udgøre en reel trussel for passagerernes sikkerhed.

Designer nye borde
Virgin Atlantic har imidlertid taget kritikken til sig og er allerede i gang med at redesigne bordene.

”De tidlige tilbagemeldinger fra kunderne, som vi fik for nogle måneder siden, gik på, at vi ikke tilbød den bord-fleksibilitet, som kunderne havde brug for. Derfor fjerner vi disse borde. Vi har allerede designet et nyt bord, der kommer i oktober. Vi er allerede foran tidsplanen,” siger Phil Maher, driftsdirektør i Virgin Atlantic, ifølge Simple Flying.

Passagererne på Upper Class – det helt nye business class-produkt hos Virgin Atlantic – vil hermed kunne se de nye borde fra oktober og frem, meddeler flyselskabet, der altså har taget kritikken til efterretning og straks reageret på de tilsyneladende ukomfortable borde.

I juli 2016 lagde Virgin Atlantic en ordre på 12 Airbus A350-1000 XWB. Det første fly blev leveret i august i år og har siden den 10. september opereret på ruten mellem London Heathrow og New York-JFK. Flyene skal erstatte selskabets ældre Airbus A340-600 og Boeing 747-400 frem mod 2021.

 

Relaterede artikler:

Virgin Atlantic modtager første A350-1000

Virgin Atlantic med A350 til New York

Virgin Atlantic får grønt lys til at overtage Flybe