EU-Kommissionen har godkendt salg af Flybe til Virgin Atlantic-konsortium. Men konsortiet må afgive slots i Amsterdam Schiphol og Paris Charles de Gaulle.
I slutningen af februar blev det kriseramte britiske flyselskab Flybe solgt til et britisk-amerikansk konsortium – Connect Airways, som består af flyselskabet Virgin Atlantic samt Stobart Group og kapitalfonden Cyrus Capital.
Må afgive fem slots i storlufthavne
Connect Airways overtagelse af Flybe krævede EU-Kommissionens godkendelse, og den godkendelse har konsortiet nu fået. EU-Kommissionen har i forbindelse med sin godkendelsesprocedure udtrykt bekymring for, at overtagelsen ville føre til en form for monopol på to europæiske ruter – Birmingham-Amsterdam og Birmingham-Paris.
Det skyldes, at Air France-KLM for nyligt har overtager 31 procent af Virgin Atlantic, og dermed vil det være svært for konkurrenter at komme ind på markedet på disse to ruter, da der er et begrænset antal ledige slots i de travle storlufthavne Amsterdam Schiphol og Paris Charles de Gaulle, som domineres af Air France-KLM.
Connect Airways har derfor som en betingelse for EU-Kommissionens godkendelse lovet af frigive fem slots i Amsterdam Schiphol og tre slots i Paris Charles de Gaulle til andre flyselskaber for at muliggøre konkurrence på de to ruter til Birmingham. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.
Med salget til Connect Airways skal Flybe fremover operere under Virgin Atlantic-navnet. Overtagelsen af det regionale britiske selskab giver blandt andet Virgin Atlantic adgang til en lang række britiske og europæiske destinationer, hvorfra der kan feedes passagerer ind til Virgin Atlantics langruter ud af London og Manchester.
Europas største regionale selskab
Virgin Atlantic ejer 30 procent af Connect-Airways konsortiet, mens Stobart Group ligeledes ejer 30 procent og Cyrus Capital 40 procent.
Flybe var før salget til Connect Airways Europas største selvstændige regionale flyselskab med omkring otte millioner passagerer om året.
Flybe er også kendt på det skandinaviske marked, da selskabet siden oktober 2015 har opereret fem ATR 72-turbopropfly fra SAS med udgangspunkt i Stockholm-Arlanda.
Tidligere på sommeren meddelte SAS imidlertid, at Flyb har besluttet at afbryde samarbejdet. Det skete ifølge SAS ikke af strategiske årsager, men på grund af udfordringer i forbindelse med Brexit. Det bliver lettiske Regional Jet, der kommer til at overtage SAS-produktionen fra Flybe.
Relaterede artikler:
SAS og Flybe stopper samarbejdet