Forpladsen i Helsinki Airport. Foto: Finavia

Afslutter tre års renoveringsarbejde i Helsinki Airport

Helsinki Airport indledte en større renovering af forplads og taxaveje i april 2018, og nu afsluttes arbejdet, der har gjort lufthavnen endnu mere miljøvenlig.

Gennem tre somre har der pågået renoveringsarbejde i Helsinki Airport, hvor der har været behov for at opgradere visse dele af infrastrukturen.

Renoveringen begyndte i april 2018, og arbejdet slutter med udgangen af december. Det oplyser den finske lufthavnsoperatør, Finavia, som driver lufthavnen og som satte renoveringen i gang. Arbejdet omfattede fornyelse af flyparkeringsfaciliteter, forbedring af taxaveje og forøgelse af kapaciteten for afisning af fly. Det var desuden et centralt mål for kontrakten at forbedre energieffektiviteten.

Målet var at få sikre taxaveje og parkering samt at øge kapaciteten for lufttrafik. Den fornyede infrastruktur af forpladsen vil reducere flytrafikkens miljøpåvirkning i Helsinki Airport yderligere.

Stort fokus på klimaet
En del af renoveringen af taxavejene bestod i at udskifte cirka 500 centerlinje- og stoplys med LED-teknologi. Halvdelen af i alt 14.000 lysarmaturer i manøvreområdet i den CO2-neutrale Helsinki Airport er gjort energieffektive.

”Omfanget af renoveringen er massiv, og det vil hjælpe Finavia med at nå målet for nulemission, der er sat i klimaprogrammet. Helsinki Airport har været kulstofneutral siden 2017, og nu har vi vendt blikket mod fremtiden,” siger Henri Hansson, teknisk direktør i Finavia.

Finavia fik gjort alle sine lufthavne kulstofneutrale i 2019, og lufthavnsoperatørens næste mål er at opnå netto-udledning på nul inden 2030.

Opgraderede standpladser
Størrelsen af det område, hvor det omfattende renoveringsarbejde har foregået, er på 120.000 kvadratmeter, eller hvad der svarer til 17 fodboldbaner. Arbejdet løber op i en værdi af cirka 250 millioner kroner, og det blev primært udført hen over sommerhalvåret i tre år for at undgå frost og mindske påvirkningen af flytrafikken.

Det koster cirka 7,5 millioner kroner at etablere en standplads, og der er blevet moderniseret i alt 13 standpladser som en del af renoveringen af Forplads 1. Nogle af standpladserne er blevet udstyret med robuste strukturer og afløb, der sikrer, at glykol, der bruges til afisning af fly, ikke ryger ned i jorden. Og vintertrafikken vil forløbe mere effektivt, da flyene kan afises på selve standpladserne.

Foruden arbejdet på forpladsen er den ene af taxavejene blevet tilpasset store langdistancefly, der kræver mere banebredde.

”Vi kan håndtere flyselskaber og passagerer mere jævnt og mere miljøvenligt end før takket være den nye forplads. Når verden åbner igen efter COVID-19-pandemien, er vi klar,” siger Henri Hansson.

 

Relaterede artikler:

Helsinki Airport indleder tre års renoveringsarbejde

Helsinki Airport hårdt ramt af finske rejserestriktioner

Coronahunde klar i lufthavnen i Helsinki