Helsinki Airport (Foto: Finavia)

Helsinki Airport indleder tre års renoveringsarbejde

Det koster op imod 250 millioner kroner og vil vare tre somre at renovere et areal på 120.000 kvadratmeter i Helsinki Airport.

Det er ikke en af de nemmeste opgaver at foretage renovering af et stykke infrastruktur, der i brug. Så der er brug for planlægning.

Det har man også måttet sande i Helsinki Airport, hvor man skal i gang med at renovere hele platformområdet, der har et samlet areal på 120.000 kvadratmeter, hvilket svarer til 17 fodboldbaner.

Det er samtidig et projekt, der er nødt til at foregår i den halvdel af året, hvor der ikke er frost, og det er blandt andet årsagen til, at renoveringsarbejdet skal gennemføres fra april til oktober i 2018, 2019 og 2020. Arbejdets udførelse løber op i omkring 250 millioner kroner.

“Vi investerer 32 millioner euro i renoveringen af platformen. Der er tale om en hovedrenovering, og derfor løber omkostningerne op i, hvad der svarer til renovation af tre landingsbaner. Arbejdet vil blive udført i faser gennem tre sommerperioder, så det vil skabe mindst mulig forstyrrelse for flytrafik og passagerer,” siger teknisk direktør Henri Hansson fra den finske lufthavnsoperatør Finavia, der driver lufthavnen.

Avancerede standpladser
Der er flere elementer i det omfattende arbejde. Samtlige standpladser skal renoveres, taxivejene skal forbedres, ligesom kapaciteten for afisning af fly skal opgraderes. En del af investeringerne omfatter også energiforbedrende tiltag.

De nye standpladser bliver ganske avancerede. Dele af her standplads vil blive udstyret med robuste strukturer og afløb, således at det vil blive muligt at opsamle glykol, der anvendes til afisning. Dermed vil det fremadrettet blive muligt at afvikle vintertrafikken noget hurtigere, når afisning kan foretages på standpladserne.

“Standpladser er ikke blot områder, hvor man parkerer flyene. Det koster omkring en million euro at etablere en standplads. På Forplads 1 skal vi i gang med at renovere 13 standpladser. De vil blive etableret på betonplader for at kunne modstå vægten af moderne fly,” forklarer Henri Hansson.

Udover opgraderingen af taxivej-systemet, vil en af taxivejene blive tilpasset de store langdistancefly, der kræver større banebredde. Dermed vil taxitiden fra hovedbanerne til terminalerne kunne reduceres.

Skal fastholde CO2-neutral status
Sideløbende med det omfattende renoveringsarbejde skal lufthavnselektrikerne i gang med at udskifte banelys. Omkring 500 centerlinje- og stoplys skal erstattes af LED-teknologi.

Denne aktion hander primært om miljøforbedrende tiltag, da udskiftningen af banelysene skal bidrage til at fastholde den finske hovedstadslufthavns rolle som CO2-neutral lufthavn.

“Helsinki Lufthavn fik status af CO2-neutral lufthavn i sommeren 2017. Da passagertallet fortsætter med at stige, kræver det konstant arbejde med og miljømæssige investeringer at holde CO2-emissionen neutral,” lyder det fra lufthavnens tekniske direktør.

Sideløbende med det store arealarbejde er lufthavnen i gang med en udvidelse til 900 millioner euro, eller hvad der svarer til 6,7 milliarder kroner. Her skal terminalområdet udvides med 45 procent, og bagagehåndteringen med 50 procent. Samtidig vil pladsen til at modtage langdistancefly blive udvidet.

Helsinki Airport er Nordens fjerdestørste lufthavn med 18,9 millioner passagerer i 2017.

 

Relaterede artikler:

Ansigtsgenkendelse i Helsinki Lufthavn

Helsinki Lufthavn vil renovere Terminal 2

Helsinki indvier ny finger

Ansigtsgenkendelse i Helsinki Lufthavn