Et Embraer-fly fra det regionale amerikanske flyselskab Republic Airways og to skolefly fra selskabets eget træningsakademi, LIFT. Foto: Republic Airways

Afviser mulighed for at ansætte mindre erfarne piloter

De amerikanske luftfartsmyndigheder har afvist, at det regionale flyselskab Republic Airways kan få lov til at ansætte piloter med kun 750 flyvetimer. ’Det vil påvirke sikkerheden’, lyder det.

Republic Airways – et regionalt flyselskab i USA – kan ikke få lov til at ansætte styrmænd med kun 750 flyvetimer i stedet for de påkrævede 1.500 timer.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, har nemlig afslået flyselskabets forespørgsel, skriver The Seattle Times. Republic Airways forespurgte i juni i år om muligheden for at ændre kravene, da selskabet har stor mangel på piloter til at flyve de regionale fly i kølvandet på coronapandemien.

FAA har begrundet afslaget med, at det vil påvirke sikkerheden negativt, hvis piloter bliver ansat med kun 750 flyvetimers erfaring. I anmodningen fra Republic Airways lød det, at selskabet ville lade piloterne gennemgå træning fra dets eget akademi, LIFT, inden de skulle flyve med passagerer.

Minimumskravet er normalt 1.500 flyvetimer, men piloter med militær erfaring eller en grad fra et godkendt universitetsprogram kan blive ansat med mindre erfaring.

Ikke i offentlighedens interesse
Republic Airways har hævdet, at dets træningsakademi kan sammenlignes med træningen i militæret. Dette var altså ikke nok til at overbevise FAA.

”Efter fuld overvejelse af Republics anmodning om fritagelse og de offentlige kommentarer har FAA fastslået, at den anmodede lettelse ikke er i offentlighedens interesse og vil påvirke sikkerheden negativt,” lyder det fra FAA, der samtidig afviser, at flyselskabets træningsprogram kan sammenlignes med militærets.

Hos Republic Airways er der stor skuffelse over beslutningen fra FAA, som ifølge flyselskabet ikke har lavet en tilstrækkelig gennemgang af anmodningen.

”På trods af retorikken om det modsatte, vil vores forslag øge sikkerheden ved at give eleverne en meget struktureret, missionsspecifik træningstilgang,” siger Bryan Bedford, administrerende direktør i Republic Airways.

Direktøren mener, at flyselskabet vil kunne øge antallet af piloter og samtidig hjælpe med at modvirke faldende flytrafik i små og mellemstore amerikanske samfund.

Pilotforening bifalder FAA-beslutning
Den amerikanske pilotforening ALPA (Air Line Pilots Association) er glad for, at FAA har afvist anmodningen fra Republic Airways. ALPA mener, at der er nok kvalificerede piloter, hvis flyselskaberne gjorde et bedre arbejde med at fastholde piloter – blandt andet ved at øge lønnen og forbedre vagtplaner.

Formand for ALPA, Joe DePete, mener, at beslutningen fra FAA er en kæmpe gevinst for luftfartssikkerheden og for den flyvende offentlighed.

Republic Airways flyver på vegne af Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines, og selskabet har base i Indianapolis i den amerikanske delstat Indiana. Flåden består af over 200 regionale fly fordelt på forskellige Embraer-varianter.

 

Relaterede artikler:

Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden

Pilotmangel tvinger flyselskaber til at bruge busser

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel