Med 10 nye fly på vej i løbet af næste år og et voksende behov for træning af både egne og andre piloter, har Air Baltic nok at bruge selskabets anden A220–simulator til, lyder det.
I øjeblikket findes der to Airbus A220-simulatorer i Nordeuropa, men det ændrer sig i løbet af årets sidste måneder, da Air Baltic, der i forvejen råder over en af de to simulatorer, udvider kapaciteten med endnu én.
Årsagen til at det er nødvendigt, er sådan set simpel, oplyses det. Det lettiske flyselskab har en enhedsflåde bestående af 48 Airbus A220-300-fly, og meningen er, at denne skal vokse med 10 yderligere fly af typen i løbet af det kommende år.
Derfor er selskabets behov for at kunne træne dets piloter ligeledes blevet større. At der nu tilføjes atter en simulator, gør det muligt for piloterne både at få deres grunduddannelse samt holde færdighederne ved lige efterfølgende.
Har flere planer med investering
Ifølge Air Baltic vil den kommende simulator kunne benyttes i 6.000 timer om året. Udover træning af selskabets piloter samt flyteknikere vil den også kunne lejes ud til andre selskaber således, at man sørger for, at den bliver fuldt udnyttet.
Derudover vil simulatoren bidrage til de aktiviteter, som selskabet afvikler i regi af Air Baltic Pilot Academy, hvor der aktuelt er 136 kadetter tilknyttet. De stammer fortrinsvis fra de baltiske lande, men der er også elever fra Danmark, Tyskland, Frankrig, Finland, Spanien og Italien.
Siden selskabet pilotakademi blev etableret, er i alt 112 piloter blevet ansat hos Air Baltic efter endt uddannelse.
Helt overordnet venter flyselskabet, at dets position på området for træning af piloter vil blive styrket, når den nye A220-simulator ankommer, og man derigennem får adgang til ekstra kapacitet. Udover de snart tre, der befinder sig i Nordeuropa, er der lignende simulatorer i Tyskland, Schweiz, Italien og Frankrig.
Skal sikre kvalitet i træningen
Martin Gauss, der er koncernchef for Air Baltic, mener, at investeringen i den nye simulator vil være med til at støbe fundamentet for flyselskabets fremtidige vækst, ligesom han også ser tilføjelsen af den ekstra kapacitet som en nødvendighed i takt med, at selskabet bliver større.
”At vi udvider med vores anden Airbus A220-simulator er et væsentligt skridt fremad i den indsats, som vi løbende foretager med henblik på at sikre os, at vores piloter modtager træning i verdensklasse,” siger topchefen.
”Vores dedikation til at sørge for, at vi kan leve op til de højeste standarder inden for både sikkerhed, effektivitet og kvalitet i vores pilottræning vokser desuden i takt med, at vores flåde og antallet af operationer gør det samme.”
Relaterede artikler:
Icelandair og CAE i samarbejde om flysimulator