Airberlin Boeing 737-800.

Air Berlin forventer overskud i 2012

Den store spareplan hos Air Berlin virker tilsyneladende efter hensigten. Tysklands næststørste luftfartsselskab forventer således overskud igen i 2012 til trods for, at den tyske luftfartsskat koster selskabet over 1,3 milliarder kroner årligt.

I midten af august præsenterede Tysklands næststørste luftfartsselskab, Air Berlin, den store spareplan “Shape & Size“, der skulle bringe selskabet tilbage på rette kurs. Det kom efter endnu et skuffende kvartalsregnskab, hvor selskabets grundlægger og koncernchef, Joachim Hunold, samtidig meddelte sin fratræden.

Ny topchef blev Hartmut Mehdorn, der siden 1. juli 2009 havde været medlem af selskabets bestyrelse, og den nye topchef lover nu overskud i 2012. Det skriver magasinet Air Transport World.

Udmeldingen om overskud i 2012 kommer til trods for luftfartens øjeblikkelige krise og ikke mindst den tyske afrejseskat, der trådte i kraft den 1. januar 2011. Luftfartsskatten kosterifølgekoncernchefenAir Berlin$248 millioner på årsbasis, svarende til 1.350 millioner danske kroner.

Uden dennebyrde ville airberlinhave et positivt driftsresultat, og nu forudser den midlertidige koncernchef, at selskabet i 2012 vil kunne skabe et overskud til trods for både afrejseskatten, de høje brændstofpriser og den almindelige krise.

Koncernchefen understreger dog, at et overskud i 2012 forudsætter, at tingene flasker sig for airberlin, herunder at man får de forventede fordele af den nye storlufthavn Berlin Brandenburg og optagelsen i oneworld-alliancen fra midten af 2012.

Om nødvendigt vil airberlin udvide spareprogrammet Shape & Size, der skal reducere selskabets flyflåde med 10 % og sikre årlige besparelser på 200 millioner euro. I løbet af sommeren 2012 vil selskabets flyflåde være reduceret fra 170 til 152 fly.