En af Aigle Azurs A330-200. Foto: Wikimedia Commons

Frankrigs næststørste flyselskab er konkurs

Flyselskabet Aigle Azur har indgivet konkursbegæring. Selskabet driver ruter til en række internationale destinationer fra Paris Orly og andre franske lufthavne.

Det franske flyselskab Aigle Azur har indgivet konkursbegæring til de franske myndigheder. Selskabet vil dog fortsætte med at flyve i en “observationsperiode”, meddeler det.

Selskabet, som er Frankrigs næststørste flyselskab efter Air France, er baseret i Paris Orly-lufthavnen og driver endvidere ruter fra andre franske lufthavne. Hovedforretningen er ruter til en række destinationer i Algeriet, men selskabet har også ruter til blandt andet Beirut, Kiev, Moskva, Faro, Porto, Funchal, Bamako i Mali og Sao Paulo i Brasilien.

Forsøg på overtagelse blev afvist
Flyselskabet blev i sidste uge sat under kontrol af en midlertidig administrator på anmodning af selskabets formand. Det skete på baggrund af en situation, hvor en minoritetsaktionær forsøgte at tage kontrol over virksomheden, skriver Flight Global.

Ifølge flere franske medier er det den franske forretningsmand Gerard Houa, som kontrollerer omkring 20 procent af aktierne i selskabet, der står bag forsøget på at overtage magten i selskabet. Hans planer blev ifølge Aigle Azur afvist af de øvrige aktionærer.

Selskabets øvrige aktionærer er den kinesiske HNA Group, som ejer 48 procent af aktierne, mens den brasilianske luftfartsinvestor David Neeleman, grundlægger af JetBlue og medejer af blandt andet TAP Air Portugal, ejer 32 procent.

En ren Airbus-flåde
Aigle Azur har en flåde, der består af otte Airbus A320-200, én Airbus Airbus A319-100 og to Airbus A330-200 langdistancefly. De to A330-fly overtog selskabet fra Air Berlin sidste år, og langdistanceflyene gav grundlag for at starte nye ruter til Sao Paulo og Beijing. Aigle Azurs flåde har en gennemsnitsalder på 11,5 år, og alle flyene er ifølge Flight Global leasede.

Aigle Azur blev grundlagt helt tilbage i 1946, og de første ruter gik til Tunesien og Libanon, mens der senere blev tilføjet ruter til blandt andet Algeriet. I 2001 var selskabet i en stor krise og havde kun to Boeing 737-fly i flåden, men nye investorer fik selskabet på fode igen, og siden er både flåden og rutenetværket blevet udvidet kraftigt.

 

Relaterede artikler:

Her endte 17 langdistancefly fra airberlin

Lavprisselskabet Germania er gået konkurs

Belgisk flyselskab indgiver konkursbegæring