En Boeing 737 MAX 8 fra Air Canada. Foto: Acefitt, CC 4.0

Air Canada sender Boeing 737 MAX på vingerne

Siden midten af august har Air Canada gennemført 20 kortere canadiske indenrigsflyvninger med en af sine i alt 24 Boeing 737 MAX. De seneste ture blev udført søndag.

Siden den 13. marts i år har samtlige Boeing 737 MAX verden over været henvist til at stå på jorden som følge af det internationale flyveforbud mod flytypen. Dette skete efter de to dødsulykker med flyet i henholdsvis Indonesien i oktober sidste år og i Etiopien i marts i år.

Selv om flyet har fået udstedt flyveforbud, er positioneringsflyvninger stadig tilladt at udføre for flyselskaberne. Ligesom det er lovligt at foretage flyvninger med Boeing 737 MAX for at opretholde certificeringen af visse piloter på flytypen.

Air Canada har netop benyttet sig af sidstnævnte mulighed for at have piloter klar, der fortsat er certificerede, når Boeing 737 MAX igen får lov til at flyve.

Den 16. august fløj en Boeing 737 MAX 8 med registrering C-GEJL fra Air Canada en positioneringsflyvning fra Calgary til Montreal. Med udgangspunkt fra Montreal har flyet siden den 22. august foretaget små 20 flyvninger til og fra de canadiske lufthavne North Bay/Jack Garland Airport og Val-d’Or Airport. Flyvninger af en varighed på under 50 minutter.

Skal opretholde certificering af MAX-piloter
En bruger ved navn LifelinerOne på Airliners.net har set Air Canada-flyet taxie ud fra terminalen i Montreal, hvilket undrede vedkommende, da typen jo p.t. ikke må flyve med passagerer. Men der er angiveligt tale om, at flyet har været ved gaten for at medtage personer fra de canadiske luftfartsmyndigheder.

”Disse flyvninger er blevet godkendt af Transport Canada, og vi er ind imellem om bord. Disse flyvninger kræves for at opretholde gyldigheden af en håndfuld ACP (Approved Check Pilots) AC Check Pilot, når MAX igen bliver godkendt til at foretage passagerflyvninger,” skriver Transport Canada i et svar til luftfartsmediet Wings Over Québec.

”Canadian Aviation Regulations (CAR) kræver, at en pilot udfører mindst to flyvninger per periode af seks måneders varighed. Da Air Canada-piloter ikke flyver NG (Boeing 737NG, red.) som i Sunwing Airlines eller WestJet Airlines, er de i en blindgyde, fordi vi nærmer os seks måneder, siden de kommercielle flyvninger stoppede. Så vi godkendte disse flyvninger for at opretholde et minimum antal piloter til at flyve flyet.”

Groundet indtil januar 2020
Transport Canada oplyser, at de har godkendt Air Canada til at udføre flyvninger hen over tre dage. Tre piloter per dag kan opretholde certificeringen, da der er mulighed for seks flyvninger per dag. Flyvningerne tæller kun som Pilot-In-Command (PIC). Data på Flightradar24 viser, at Air Canada har udført seks flyvninger henholdsvis den 22. og 28. august, mens fem flyvninger er gennemført den 3. september og to den 8. september.

Air Canada har besluttet at lade sine i alt 24 Boeing 737 MAX 8-fly stå på jorden frem til den 8. januar 2020, hvilket er fire måneder længere end oprindeligt planlagt. Det er endnu uvist, hvornår flytypen får grønt lys til at genoptage passagerflyvninger.

 

Relaterede artikler:

MAX-kunde lægger sag an mod Boeing

Icelandair opgiver MAX i resten af 2019

Southwest Airlines: MAX ude til januar 2020