I lighed med andre flyselskaber har Icelandair fjernet Boeing 737 MAX fra trafikprogrammet indtil udgangen af 2019. Øger til København i den kommende vintersæson.
Hos Icelandair var det planen, at Boeing 737 MAX-flyene skulle dække hele 27 procent af produktionen i 2019, men i stedet har det islandske flyselskab siden den 12. marts været nødsaget til at tilpasse trafikprogrammet og samtidig indleje kapacitet fra eksterne operatører.
Generelt har Icelandair været et af de mest optimistiske flyselskaber i forhold til hurtigt at kunne få MAX´en tilbage i drift, men nu har islændingene også set skriften på væggen og taget MAX´en ud af trafikprogrammet indtil udgangen af året.
Det var planen, at Icelandair skulle have haft ni Boeing 737 MAX-fly til rådighed i det kommende vintertrafikprogram, fordelt på seks MAX 8 og tre MAX 9. Indtil videre står seks leverede fly og venter på at komme på vingerne igen, mens tre færdigproducerede fly er klar til levering fra Boeings produktionsfaciliteter i Renton ved Seattle.
I mellemtiden har Icelandair klaret sig gennem højsæsonen ved at wetlease fem fly, og et af disse fly fortsætter frem til den 25 oktober, når sommertrafikprogrammet slutter, og i vintersæsonen er der ikke planlagt wetlease-kapacitet til at erstatte MAX´eren.
Øger med tre procent
Trods fraværet af MAX-flyene vil det alligevel være muligt for Icelandair at øge den udbudte sædekapacitet i november og december med næsten tre procent.
Kapaciteten øges til Europa, og det vil især kunne opleves på ruterne til Reykjavik-Keflavik International Airport til København, Dublin, Bruxelles og Berlin. Derimod reduceres kapaciteten på de nordamerikanske ruter, hvilket hænger sammen med den ændrede markedssituation, hvor WOW air-konkursen har givet mulighed for at tilpasse kapaciteten.
Herudover vinterlukker Icelandair ruten til Portland i den amerikanske delstat Oregon. Til gengæld er det muligt at øge sædekapaciteten til Minneapolis/St. Paul, Vancouver, Denver og Orlando.
Taber næsten en milliard på MAX-grounding
I årets syv første måneder har Icelandair på sine internationale ruter transporteret flere end 1,4 millioner passagerer, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til samme periode året før.
Det betyder dog ikke, at det islandske flyselskab kan se frem til et rekordår rent økonomisk. I forbindelse med offentliggørelsen af halvårsrapporten kunne Icelandair opgøre et skønnet MAX-tab på 140 millioner dollars – eller hvad der svarer til næsten 950 millioner danske kroner – frem til udgangen af oktober.
“Yderligere økonomiske virkninger af suspensionen (af MAX-fly, red.) er usikkert på dette tidspunkt. Icelandair er allerede i drøftelser med Boeing om kompensation for alt det økonomiske tab som følge af suspensionen,” hedder det i en pressemeddelelse.
Relaterede artikler:
MAX skulle dække 27 procent af produktion