Motor på Boeing 787 Dreamliner fra Norse. (Foto: Norse Atlantic Airways | PR)

Fem ud af 15 Norse-fly subleaset til anden operatør

Norse Atlantic Airways har valgt at udleje endnu et fly i 18 måneder. Dermed vil fem af selskabets 15 Boeing 787 Dreamlinere i 2023 være beskæftiget hos andre operatører.

Inden udgangen af 2022 forventes Norse Atlantic Airways at få leveret de sidste to fly i en samlet leasingordre på 15 fly, som blev indgået i 2021. Fra AerCap er der leaset seks Boeing 787-9 samt tre 787-8, mens en aftale med BOC Aviation har sikret i alt seks 787-9.

Dermed skulle det nyetablerede langruteselskab efter planen disponere over 15 fly. Men en forsinket opstart i kombination med udfordrende markedsvilkår har indtil videre tvunget Norse til at sublease fem fly til andre operatører, der står og mangler kapacitet.

I april kunne Norse således offentliggøre en aftale om en sublease af fire fly til spanske Air Europa. Det er to 787-8 og to 787-9, som det spanske flyselskab har leaset i en periode på 18 måneder frem til udgangen af 2023.

Nu har Norse offentliggjort en aftale om sublease af endnu en Boeing 787-8 i en 18 måneders periode, men selskabet har ikke offentliggjort navnet på kunden. Dermed skal Norse selv operere 10 787-9 i sommeren 2023, mens de resterende fem fly er på opgave for andre aktører.

Forbereder sommer 2023 med 10 fly
Da aftalerne med de to leasingselskaber blev indgået tilbage i begyndelsen af 2021, var vilkårene gunstige som følge af coronapandemien. Derfor har Norse fået tilbudt en fleksibel power-by-the-hour-aftale i minimum 12 måneder fra ibrugtagning. Aftalen betyder, at der kun skal betales for flyene, når de er i drift.

“Denne supplerende subleaseaftale giver en yderligere mulighed for at øge likviditetsoverskuddet i perioden. Vi har til hensigt at operere 10 Boeing 787 Dreamliner-fly i løbet af vores sommersæson 2023, hvilket vil markere en væsentlig stigning i forhold til vores lanceringsfase i 2022,” siger Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør for Norse Atlantic Airways.

Norse Atlantic Airways har dog været tvunget til at reducere i vintertrafikprogrammet som følge af en svagere efterspørgsel end forventet samt katastrofalt lave belægningstal i september, hvor blot 56 procent af den samlede kapacitet over Atlanten blev solgt.

I disse uger er Norse i gang med planlægning af sommertrafikprogrammet 2023, hvor der forventes en stor ekspansion mellem London og USA. Det er netop lykkedes at få den kommercielle driftstilladelse på plads for det nye britiske datterselskab Norse Atlantic UK Ltd samt trafikrettigheder til USA for samme selskab.

 

Relaterede artikler:

Baglænsløb fra Norse

Norse tvunget til at udleje fire Dreamliner-fly

Norse øger til 15 Dreamliner-fly før opstarten