Airbus A340-300 fra Air France skal benyttes i det nye langdistanceselskab. (Foto: Air France)

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab

Air France-KLM har som et led i en ny strategiplan løftet sløret for et nyt langdistanceselskab, der i 2020 vil operere 10 fly på flere nye ruter.

Boost er navnet på det projekt, der skal munde ud i et nyt langdistanceselskab i Air France-KLM. Det har Europas fjerdestørste luftfartskoncern netop afsløret.

Det nye initiativ på koncernens langdistanceruter er en del af en omfattende strategi, der er blevet døbt Trust Together og skal køre parallelt med Perform 2020 strategiplanen.

Det nye langdistanceselskab får base i Paris-CDG og skal i første omgang virke som et modtræk til de tre store flyselskaber i Mellemøsten, der har presset Air France til at justere kapaciteten og lukke flere ruter. Nu ønsker Air France at etablere et effektivt selskab med en lav omkostningbase, som kan tage konkurrencen op med selskaber som Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways.

Air France forklarer, at man vil gå offensivt til værks og bruge det nye selskab til at åbne nye ruter, genåbne ruter, som tidligere var lukket på grund af manglende profitabilitet samt forsvare ruter, der har en truet rentabilitet som følge af konkurrencen. Omkring 30 procent af sædekapaciteten i det nye langdistanceselskab vil blive brugt til at åbne nye ruter.

Det nye selskab vil efter etableringen senest i 2020 være nået op på 10 langdistancefly i flåden. Det er endnu uklart, hvilken flytype, der er tale om, men franske medier spekulerer i, at der kan være tale om A340-300 fly skal overføres til Boost-projektet i takt med, at nye A350-900 fly leveres fra 2017 og fremad. Andre luftfartskilder mener at vide, at A350´erne skal ind i det nye selskab.

Hos Lufthansa-gruppen har man næsten gjort noget tilsvarende. Her opererer Eurowings i dag fire A330-200 langdistancefly, mens tre andre fly er på vej. Her er der dog tale om interkontinentale flyvninger fra Køln-Bonn og ikke fra de største hubs i Frankfurt og München.

Frivillige Air France-piloter
Det er planen, at det  nye selskab skal rekruttere piloter fra Air France til det nye selskab ad frivillighedens vej. Arbejds-og lønforhold vil ifølge Air France afspejle konkurrencevilkårene i markedet, og det kommer også til at gælde for det kabinepersonale, der skal ansættes.

Der er ikke tale om, at Air France vil etablere et lavprisflyselskab. Selskabet understreger, at det stadig skal være produkter af høj kvalitet, som henvender sig til det samme marked som moderselskabet.

“Det nye selskab vil også fungere som en slags ‘laboratorium’ for al udvikling indenfor koncernen. Det gælder for produkter, digital teknologi, catering, kabinedesign, services og kundeoplevelser samt i forhold til arbejdsmetoder,” skriver Air France-KLM i en pressemeddelelse.

Air France forventer i løbet af de kommende uger at indlede forhandlinger med fagforeningerne om rammerne for arbejdsvilkårene for de ansatte i det kommende flyselskab, der i øjeblikket hedder Boost, men som man endnu ikke har fundet det rigtige navn til.

“Med Trust Together (den nye strategiplan, red.) vil Air France-KLM gå i offensiven med et projekt, der er både ambitiøst og realistisk. Det vil gøre os i stand til at sikre vores andel af væksten i luftfarten ved at styrke konkurrenceevnen og vores forretningsområder. Med vores ni strategiske prioriteringer, vil vi kæmpe os tilbage på alle fronter. Vores styrke ligger i det faktum, at vi er udfordreren. Status quo er ikke en mulighed for os. Vi skal lancere en ny dynamisk tilbagevenden til en ledende position i alle vores markeder,” udtaler koncernchef Jean-Marc Janaillac fra Air France-KLM med en retorik, der er en ægte krigsherre værdig.

 

Relaterede artikler:

KLM tvinger personalereduktion igennem

Massefyringer på vej i Air France

Air France vil flyve langruter til lavpris

KLM lukker Dreamliner-rute

Air France lukker Abu Dhabi-rute efter 10 måneder