Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Air France-KLM straffet af aktionærerne

Air France-KLM præsenterede et skuffende regnskab for 2. kvartal 2011 med et underskud efter skat på næsten halvanden milliard kroner. Det blev straffet hårdt af aktionærerne, der sendte aktien ned med over 8 procent.

Det vrimler frem med regnskabstal i disse uge, og det er langt fra alle, der kan præsentere overskud.

Heller ikke det fransk-hollandske fusionsprodukt Air France-KLM havde meget at juble for. Det børsnoterede selskab præsterede et driftsunderskud for 2. kvartal 2011 på 145 millioner euro mod et underskud på 132 millioner euro i samme periode året før.

Forværringen af luftfartsselskabets drift afspejlede sig også på bundlinjen, hvor det endelige resultat efter skat blev et underskud på 197 millioner euro, svarende til 1.468 millioner danske kroner. Til sammenligning var resultatet i 2. kvartal 2010 et overskud på næsten 5,5 milliarder kroner.

Ledelsen fremhævede selv en stigning i brændstofomkostningerne på 232 millioner euro samt et tab på 100 millioner euro i kølvandet på urolighederne i Nordafrika og Mellemøsten samt jordskælvet i Japan.

Den forklaring blev ikke godtaget af aktionærerne i det børsnoterede selskab, der straffedekvartalsregnskabet hårdt ved at trykke på salgsknappen. På den franske EuroNext børs faldt aktien i Air France-KLM torsdag med over 8 %. Aktionærerne mistede dermed markedsværdier for over halvanden milliard kroner ved det kraftige kursfald.

Omsætningen i 2. kvartal 2011 steg ellers med 8,7% til 6,22 milliarder euro – godt 46 milliarder danske kroner – men omsætningen alene gør det som bekendt ikke.Blandt andet faldt kabinefaktoren til 81,1 % fordi væksten i kapaciteten oversteg væksten i passagerer.

For at rette op på resultatet har Air France-KLM besluttet at halvere den planlagte kapacitetsvækst på langdistanceflyvningerne. På trods af driftsunderskuddet fastholder ledelsen derfor sine forventninger om at der vil blive skabt et positivt resultat for hele 2011.

Air France-KLM S.A. blev skabt i 2004 ved en fusion af Frankrigs og Nederlandenes nationale flyselskaber Air France og KLM.Selskabet er målt på såvel omsætning som antal passagerkilometer blandt verdens absolut største luftfartsselskaber. Air France-KLM indgår i SkyTeam-alliancen og har sine to primære hubs i Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam Schiphol Airport.