Air France KLM udfordrer kreditkortselskaberne

I kampen for at reducere distributionsomkostningerne har Air France KLM besluttet, at de svenske kunder skal betale kreditkortgebyr.

Det har længe været en torn i øjet på luftfartsselskaberne, at kreditkortselskaberne har opkrævet massive “merchant fees“ for håndtering af betalingen med kunderne og luftfartsselskabet.

Nu har Air France KLM valgt at udfordre kreditkortselskaberne på det svenske marked. Det sker med virkning fra 1. december, når alle billetter betalt med kreditkort bliver pålagt et tillæg på 75 svenske kroner (€ 7,50). Undtagelsen herfra er dog billetter udstedet på de såkaldte “corporate net fares“, hvilket vil sige virksomhedsaftaler.

Air France KLM havde i 2008 56,3 mio. passagerer. Hvis man antager, at der blev udstedt ca. 20 mio. flybilletter betalt med kreditkort på baggrund heraf, vil et hurtigt regnestykke afsløre, at omkostningerne til “merchant fees“ nærmer sig ca. 1 mia. kr.

At kreditkortselskaberne letter betalingsstrømmene og sikrer mod dårlige betalere er naturligvis én af fordelene. Herudover at check-in informationer kan knyttes til kreditkortet, der også må antages at have en værdi for luftfartsselskaberne.

credit cards

Gebyr for betaling af flybilletter med kreditkort

Men totalt set mener luftfartsselskaberne ikke, at en omkostning på ca. 55 danske kroner pr. billet afspejler den værdi, der skabes af kreditkortselskaberne. Derfor bliver det spændende at følge udviklingen i det nye tiltag på det svenske marked. Det vil nok blot være et spørgsmål om tid, inden det danske marked bliver inddraget, ligesom flere andre luftfartsselskaber forventligt vil følge i Air France KLM´s fodspor.

Det kan derfor blive dyrere for de danskeflypassagerer – såvel fritids- som forretningsrejsende – at lade flybilletten betale gennem et kreditkort.