Nu har Air Greenland skrevet under på en aftale, der bringer endnu et Airbus-fly ind i selskabets flåde. Det skal fortrinsvis flyve mellem lufthavnene i København og Ilulissat.
Medarbejdermøder er en månedligt tilbagevendende begivenhed i Air Greenland, men det seneste blev lidt ud over det sædvanlige. Her så de ansatte nemlig til, mens administrerende direktør Jacob Nitter Sørensen underskrev en aftale om et nyt fly.
Selskabet har valgt at udvide flåden med et A320neo-fly, der leases fra selskabet Carlyle Aviation Partners via en aftale, der som udgangspunkt har en løbetid på seks år. Den kan dog forlænges, hvis parterne ønsker det.
Direktøren har tidligere italesat overvejelserne i en podcast, men nu er det officielt, at flåden vil vokse i fremtiden.
Ønsker at være klar
Air Greenland oplyser, at det kommende fly skal bidrage med den fleksibilitet, der bliver nødvendig, når selskabet skal flyve mellem Københavns Lufthavn og Ilulissats nye lufthavn, der er ved at blive bygget og efter planen tages i brug i løbet af næste år.
”Leveringstiden på nye fly fra Airbus er i øjeblikket seks til syv år og derfor har vi valgt at lease flyet for dels at være klar, når den nye atlantlufthavn i Ilulissat åbner og dels for at opnå økonomisk fleksibilitet, da ruten stadig er ny,” forklarer Jacob Nitter Sørensen.
Det skal desuden supplere det nuværende Airbus A330-800neo.
SAS vil stå for vedligeholdelse
Flyet får Air Greenland-bemaling, og det er planlagt til at blive leveret i december 2026. Det er præcis fire år efter, at flyselskabets føromtalte A330-800neo kaldet Tuukkaq blev overdraget til selskabet på Airbus’ faciliteter i den franske by Toulouse.
Herefter skal det tilpasses grønlandske forhold og forventningen er derfor, at flyet kan indgå som en del af den daglige drift hos flyselskabet i det sommertrafikprogram, der tages hul på i slutningen af marts i 2027.
Air Greenland fortæller, at det nye atlantfly vil få teknisk vedligeholdelsesbase i København. Her vedligeholder SAS i forvejen Tuukkaq, og set i det lys giver det mening også at indgå en lignende aftale med det skandinaviske flyselskab om A320neo’eren, lyder det.
Vil omskole piloter
Ifølge Air Greenland vil navnet på det kommende fly først blive offentliggjort ved en senere lejlighed, men alt i alt ser administrerende direktør Jacob Nitter Sørensen lyst på fremtiden.
”Vi har store forhåbninger til den nye rute til Ilulissat og ser leasingaftalen som en katalysator for spændende muligheder på vores rutenet. Ikke mindst får vi mulighed for at justere kapaciteten mellem det større A330neo fly og det mindre A320neo.”
Det fremhæves, at selskabet ser cockpit commonality som en stor fordel ved at få endnu et Airbus-fly i flåden, da de piloter, som for nuværende flyver Tuukkaq, dermed også kan styre det kommende fly. Disse ansatte suppleres derudover af Dash-8-piloter, der skal omskoles.
Relaterede artikler:
Air Greenland vil indsætte A320neo i 2026