Air Greenlands Airbus A330-200 blev tirsdag påkørt af en trappebil i Kangerlussuaq. Foto: Air Greenland

Air Greenlands A330 på jorden efter påkørsel

Air Greenland må i mindst en uge undvære sin Airbus A330, da flyet tirsdag blev påkørt af en trappebil. Som erstatning vil flyselskabet bruge fly fra Atlantic Airways og Wamos Air.

En episode tirsdag i Kangerlussuaq Lufthavn betyder, at Air Greenland står uden langdistancefly i en uges tid.

Det grønlandske flyselskab oplyser på Facebook, at selskabets Airbus A330-200 – kaldt Norsaq – blev påkørt lidt i klokken 14 af en af selskabets trappebiler. Skaden er så omfattende, at det store fly er henvist til jorden i mindst en uge, lyder det.

Flyet, der har registrering OY-GRN, skulle være lettet fra Kangerlussuaq klokken 13.55 med kurs mod København, men de 210 passagerer kom altså ikke af sted i denne omgang. Skaden på den ene vinge er ganske enkelt for stor.

’Vi arbejder på at indleje fly til de passagerer, som skulle være taget afsted i dag (tirsdag, red.), og til dem som skal flyve i morgen. Så er vi også i gang med at finde et fly, der kan flyve de øvrige dage,’ skriver Air Greenland.

’Air Greenland beklager de gener, dette har medført for vores kunder. Vi håber på forståelse, da det tager tid med at få udarbejdet nye rejseplaner.’

Vingeskaden på A330’eren fra Air Greenland. Foto: Air Greenland

Indlejer fly fra Atlantic Airways og Wamos Air
Af data fra Flightradar24 fremgår det, at Atlantic Airways  i første omgang er kommet Air Greenland til undsætning – dog med en mindre flytype – i den uforudsete og noget udfordrende situation.

Således fløj Atlantic Airways onsdag en tur med en 144-sæders Airbus A319, og senere på dagen var det en Airbus A320neo, der har plads til 174 passagerer, der assisterede mellem København og Kangerlussuaq.

Torsdag og fredag er det en indlejet Airbus A330-300 (EC-NTX) fra spanske Wamos Air, der kommer til at betjene atlantruten. Flyet ankom fra Madrid til København sent torsdag eftermiddag.

Ny A330neo i luften for første gang
Tirsdagens påkørsel af A330-flyet skete samme dag, hvor Air Greenland ellers kunne fejre, at dets kommende Airbus A330-800neo, var på vingerne for første gang.

Det nye langdistancefly, der får navnet Tuukkaq foretog en testflyvning på små fire timer fra Toulouse med en del manøvrer over Biscayabugten. Flyet har i øjeblikket testregistreringen F-WWCR. Det skal afløse den i øjeblikket groundede A330-200, som efterhånden har fået en alder på 24 år.

A330-800neo-flyet får plads til 305 passagerer, og det vil med tiden kunne bruges på flyvninger fra København til både Kangerlussuaq, Nuuk og Ilulissat. Flyet kan flyve til de to sidstnævnte destinationer, når de nye atlantlufthavne åbner om nogle år.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland tvunget til at anskaffe ekstra fly

Air Greenland åbner salget til A330-800neo

Atter Airbus A319 hos Atlantic Airways