En Dash 8-200 fra Air Greenland i Kangerlussuaq. (Foto: Gordon Leggett | CC 4.0)

Air Greenland tvunget til at anskaffe ekstra fly

Breve og pakker, der bliver forsinkede grundet tekniske problemer eller udskudte flyvninger, er blevet en hovedpine for Air Greenland, og derfor udvider selskabet flåden med endnu et fly.

I den forgange uge har Air Greenland været udfordret af snefald, som har betydet, at selskabet både måtte aflyse flyvninger og afvikle dem med forsinkelser. Vejret er dog ikke den eneste sten på vejen for flyselskabet.

I tillæg til at flyve passagerer til og fra Danmark samt indenrigs mellem lufthavne i landet, har Air Greenland også en aftale med post- og logistikvirksomheden Tusass, der går ud på, at flyselskabet transporterer breve og pakker rundt i landet.

De seneste fem måneder har der dog været fire ugelange forsinkelser i postomdelingen, hvoraf den seneste betød, at tre ton post blev forsinket i mere end tre uger. Det har især bundet i, at Air Greenland ikke har haft den fornødne kapacitet til rådighed, men det skal der rettes op på. Det skriver KNR.

Anskaffer endnu et fly
I øjeblikket består flåden hos Air Greenland af et Airbus A330-200- samt syv Dash-8-fly, men snart vil selskabet også have et back-up-fly, som kan benyttes, når kapaciteten bliver udfordret på grund af eksempelvis aflysninger eller tekniske problemer.

Ifølge Henrik Søe, der er kommerciel direktør ved flyselskabet, går forsinkelserne ikke blot ud over borgere, som må vente forgæves på deres post, men det rammer også selskabets passagerer.

”Vi har fået godkendelse til at anskaffe et ekstra fly til indenrigs. På den måde har vi en mere stabil og robust kapacitet i vores flyflåde. Det er også et problem for vores passagerer. Så derfor anskaffer vi simpelthen et fly, vi kan transportere både fragt og passagerer i, ligesom vi gør med de andre fly.”

Det nye fly vil være endnu et Dash-8, oplyses det.

På vej med nyt fragtsystem
Den kommende flådetilføjelse vil have fast plads i hangaren, og der vil som udgangspunkt udelukkende blive gjort brug af det, hvis der opstår vanskeligheder med et af de andre Air Greenland-fly i en sådan grad, at det må tages ud af driften for en tid.

Yderligere anser Air Greenland et større fokus på kommunikation og et nyt fragtsystem, som en del af løsningen på de udfordringer, der har præget postomdelingen i løbet af de seneste fem måneder.

Systemet er ved at blive implementeret, og det forventes at være klar til brug i løbet af første halvdel af 2023. Som det er i dag, har Air Greenland ikke den nødvendige adgang til en track and trace-løsning, og flyselskabet har derfor svært ved at følge postens vej til modtagerne og få en status på, hvorvidt breve eller pakker er nået frem. Det bliver dog muligt med det nye system.


Relaterede artikler:

Sne forstyrrer flytrafikken i Grønland

Tre Air Greenland-fly på jorden uden reservedele

Etablerer rute fra Billund til Grønland