Der kommer til at gå mindst tre år inden airberlin vil oprette ruter fra Billund til selskabets tyske trafikknudepunkt.
Da airberlin i sidste uge holdt pressemøde i København, havde flyselskabet travlt med at fortælle om sin fjerde daglige frekvens på ruten mellem København og Berlin Tegel. På trods af at frekvensen havde været der i adskillige måneder, så forsøgte flyselskabet at sælge ”nyheden”.
Til gengæld var airberlins salgschef, Paul Gregorowitsch, ikke meget for at tale om hvad der vil komme efter den fjerde frekvens. Vil selskabet øge kapaciteten yderligere på Berlin-ruten eller vente med at gå i offensiven til den nye Berlin Brandenburg-lufthavn åbner? Og hvad med ruten til selskabets andet trafikknudepunkt, Düsseldorf, som i dag flyves tre gange dagligt. Vil man også her udvide eller holde fast i status quo?
Det kunne salgschefen ikke sige noget om.
Tre år ude i fremtiden
Til gengæld slog Paul Gregorowitsch fast, at Jylland ikke skal regne med at få besøg af de rød-hvide airberlin-fly lige foreløbig.
”En rute til Berlin ligger mindst tre år ude i fremtiden,” sagde Paul Gregorowitsch til CHECK-IN.dk.
Han gjorde en dyd ud af at fremhæve hvordan airberlin har fordel af at have fly i forskellige størrelser. Det gjorde det muligt at starte ruter med selskabets 76-personers Q400-fly og derefter langsomt skrue op for kapaciteten i takt med at ruten bliver stadig mere populær. Det er den måde netværksselskaber som SAS og Lufthansa opererer, mens lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og easyJet ofte kun har én eller højest to flytyper, der er forholdsvis store.
5-årig plan
Lavprisselskabernes fly starter ofte omkring 140 sæder og langt hovedparten har over 180 sæder. Her har airberlin til sammenligning fly med plads til 76, 110, 140 og over 180 passagerer.
Men selv om airberlin således har flytyperne til at starte en mindre rute som Billund op, så er det ikke på agendaen lige foreløbig.
”Vi opererer med en 5-årig netværksplan. Her handler det i første omgang om at satse på de skandinaviske hovedstæder og opbygge stærke og rentable ruter herfra til Berlin og Düsseldorf samt direkte ruter i sommersæsonen til Sydeuropa, sådan som vi i dag har det fra København til Palma de Mallorca,” forklarer Paul Gregorowitsch.