Airberlin kigger mod Jylland

Muligheden for at flyve til jyske lufthavne er inde i overvejelserne hos airberlin. Tyskerne slås med at fortælle historien om, at de ikke er et lavprisselskab, men et selskab med lave omkostninger og høj service.

Tysklands næststørste luftfartsselskab, airberlin, flyver i dag til ni nordiske destinationer. Men det kan meget vel blive til ti eller 11. For heller ikke hos airberlin er det gået ubemærket hen, at flere udenlandske operatører med stor succes har åbnet ruter fra Billund og Aalborg. Seneste skud på stammen er Turkish Airlines.

”Der bor mange mennesker i Jylland og de er glade for at rejse. Så ruter til Jylland er helt klart noget vi kigger på,” siger Mats Jacobsson, Vice President for Internationalt salg hos airberlin, til CHECK-IN.dk.

Airberlin er stiftet i 1976 men er i dag resultatet af en bunke opkøb siden 2006. Deutsche BA, TuiFly, Niki og LTU er nogle af de selskaber, som er kommet ind under berlin-paraplyen. Det betyder, at selskabet i dag har fire trafikknudepunkter i Berlin Tegel, Düsseldorf, Wien og Palma de Mallorca.

Airberlin flyver fra København til alle fire lufthavne med henholdsvis 18, 12, 17 og 4 ugentlige flyvninger. Fra november øges frekvensen på ruten til Düsseldorf til 18 ugentlige flyvninger. Desuden har selskabet en lille sommerrute mellem Berlin og Bornholm målrettet tyske turister.

Ikke længere lavpris
Opkøbsiveren betyder også, at selskabet har en meget blandet flåde af 152 fly fra både Airbus, Boeing, Embraer og Bombardier.

Regel nummer ét blandt lavprisselskaber er, at man kun bør have én flytype. Men airberlin er i sin egen selvopfattelse ikke længere et lavprisselskab, sådan som selskabet markedsførte sig selv for år tilbage.

”Vi er et luftfartsselskab med lave omkostninger, men ikke med lav service,” siger selskabets kommercielle direktør Paul Gregorowitsch.

Selskabet opererer med tre forskellige billettyper: JustFly, FlyClassic og FlyFlex. Med JustFly får passagererne lavprisproduktet, hvor det koster penge at få en kuffert med. I den anden ende af skalaen giver FlyFlex de samme services, som man får med fuldserviceselskabernes dyreste produkter.

Komplimentere hinanden
Airberlin tog for alvor skridtet væk fra lavprisfamilien, da selskabet i marts i år blev optaget i Oneworld alliancen. Et medlemskab af en af de tre store luftfartsalliancer er 100 procent udelukket for et rendyrket lavprisselskab.

At valget faldt på Oneworld er ikke tilfældigt.

”Lufthansa er medlem af Star Alliance, så det var helt udelukket. Skyteam er i Europa domineret af Air France og KLM. For at få den maksimale effekt ud af et alliancesamarbejde bør der være mindst 500 km. mellem selskabernes trafikknudepunkter. Og der er kun 250 km. mellem vores hub i Düsseldorf og så Amsterdam,” forklarer Paul Gregorowitsch og peger på, at Oneworld-medlemmerne Iberia og British Airways har trafikknudepunkter langt væk fra airberlins.

”I stedet for at konkurrere bør man i en alliance komplimentere hinanden. Og det synes vi, at de europæiske Oneworld-medlemmer gør,” siger Paul Gregorowitsch.

Mellemøstselskabet Etihad ejer knap 30 procent af airberlin og det har betydet, at de to selskaber har indledt et tæt samarbejde, som ikke kun handler om at føde trafik ind til hinandens trafikknudepunkter. Helt ned på valg af tekniske løsninger til fremtidig wi-fi på flyene og sæder på business class taler de to selskaber sammen. Og når begge selskaber om få år får Boeing 787 Dreamliner fly i deres flåder, vil de samarbejde om vedligeholdelsen af flyene.

Foto: Mats Jacobsson, airberlin.