Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Airberlin rejser erstatningskrav mod lufthavn

Tysklands næststørste flyselskab Airberlin rejser erstatningskrav mod den nye Berlin-Brandenburg lufthavn på grund af forsinket åbning.

Når man i dag ankommer til Berlin´s Schönefeld lufthavn kan man på højre side af landingsbanen få øje på en splinterny lufthavn, der ligger øde hen. Det er Flughafen Berlin Brandenburg, der efter planen skulle have åbnet den 3. juni i år. Men problemer med myndighedsgodkendelse af brandsikringen har foreløbigt udskudt åbningen flere gange.

Det har fået Airberlin til at miste tålmodigheden med lufthavnsoperatøren, hvorfor der er et erstatningskrav på vej, som retten i Potsdam skal tage stilling til. Det er tilsyneladendeudgangen på flere måneders resultatløse forhandlinger mellem parterne.

“Vi har besluttet at bringe vores erstatningskrav for en domstol. Igennem de seneste måneder har vi haft mange intense drøftelser med lufthavnsoperatøren med henblik på at finde en løsning som var acceptabel for begge parter. Det har desværre ikke været muligt at nå frem til en sådan aftale trods store bestræbelser fra Airberlins side. En retssag er derfor den eneste farbare vej til at beskytte vores interesser, da vi som ledelse må sikre, at vore aktionærer ikke lider tab på baggrund af dette,“ siger koncernchef Hartmut Mehdorn i en pressemeddelelse.

Ruteudvidelse blev forstyrret
Airberlin ønsker ikke på nuværende tidspunkt at sætte konkrete tal på det samlede tab. Der tales blot om et tocifret millionbeløb i euro, hvilket derfor kan være alt mellem 75 mio. kroner og 750 mio. kroner.

Airberlin fremfører som begrundelse for sit erstatningskrav, at selskabet havde tilrettelagt hele sommertrafikprogrammet 2012 efter åbningen af Berlin-Brandenburg den 3. juni. Således var der taget initiativ til at øge produktionen med 230 flyvninger om ugen, da der skulle skabes et internationalt hub i den nye storlufthavn. Denne planlagte udvidelse af operationerne bliver nu gennemført via Berlin-Tegel lufthavnen, der i forvejen har nået sin kapacitetsgrænse. Det betyder, at lufthavnen ikke kan tilbyde den kapacitet og kvalitet, der kræves, hvorfor Airberlin dagligt lider tab som følge heraf.

Den planlagte åbningsdato for Berlin-Brandenburg lufthavnen er nu fastsat til den 27. oktober 2013. I mellemtiden må 24 mio. årlige flypassagerer benytte de nuværende lufthavne i Tegel og Schönefeld. Når den nye Berlin-storlufthavn er taget i brug forventes årligt 27 mio. passagerer gennem lufthavnsterminalen, hvilket er omkring fire millioner flere end end iKøbenhavns Lufthavn.