En hensigtserklæring mellem Air Canada og Bombardier kan være første skridt hen mod at fravriste Airbus og Boeing magten over markedet for mellemdistancefly.
Er man som vestligt flyselskab på udkig efter nye mellemdistancefly med plads til mellem 100 og 150 passagerer, så er der i dag reelt kun Airbus A320-serien og Boeing 737-familien at vælge imellem. Men en aftale mellem Air Canada og den canadiske flyproducent Bombardier giver en lille smule lys for enden af tunnellen for de flyselskaber, som gerne vil have mere at vælge imellem, og hvor de nye kinesiske mellemdistancefly ikke er en mulighed.
De to canadiske selskaber underskrev nemlig i sidste uge en hensigtserklæring om, at Air Canada skal modtage 70 eksemplarer af Bombardiers nye CS300-mellemdistancefly. Det vil gøre Air Canada til den suverænt største bruger af CS300. Samtidig er det en enorm tillidserklæring til den nye flytype, som har haft en svær fødsel. En tillidserklæring, som formentlig kan få flere flyselskaber til at følge i Air Canadas fodspor og købe det nye canadiske fly, der sammen med lillesøsteren CS100 udgør Bombardiers nye C-serie.
Bevidst modarbejde
Airbus og Boeing er naturligvis begge interesseret i at fastholde deres duopol på markedet for mellemdistancefly gennem deres nye Airbus A320neo og Boeing 737MAX flytyper. Men for luftfartsbranchen som helhed ville en tredje aktør helt klart være at foretrække, understreger Karen Walker, redaktør på det internationale luftfartsmagasin Air Transport World.
Hun beskylder Airbus og Boeing for bevidst at have modarbejdet Bombardier.
”… Airbus og Boeing har bidraget til C-Seriens svage ordretilgang, idet de har arbejdet bag kulisserne for at holde en tredje aktør ude af det lukrative marked for fly med én midtergang,” skriver hun i en klumme på Air Transport Worlds hjemmeside.
Hun fortsætter:
”Hvis Air Canada-handlen kan være med til at vende Cseriens ordrebog og sikre Bombardier en plads i markedet (…), så vil vinderen blive hele luftfartsindustrien,” understreger Karen Walker.
Markedet for mellemdistancefly er så interessant fordi de udgør 65 procent af den globale flyflåde og transporterer 75 procent af alle passagerer på mere end 70 procent af alle kommercielle flyruter. Ifølge Boeing, så vil der blive behov for næsten 27.000 nye mellemdistancefly over de næste 20 år.