Det nye konceptfly fra Airbus.

Airbus præsenterer fly med ”fugledesign”

Airbus har på airshow i Storbritannien præsenteret konceptet for et nyt hybrid-elektrisk turbopropfly. Flyets design er inspireret af fugle.

Airbus og SAS annoncerede i foråret, at de to selskaber har indgået et officielt samarbejde om at kortlægge mulighederne for at introducere større hybrid- og elfly til kommerciel brug inden for 10-15 år. Samarbejdet, der blev skudt i gang i juni, indebærer et fælles forskningsprojekt og løber i første omgang frem til slutningen af 2020.

Airbus har imidlertid gennem længere tid arbejdet med koncepter for fremtidens mere bæredygtige flytyper, og på det nylige Royal International Air Tattoo-show i Storbritannien kunne Airbus præsentere konceptet for et nyt hybridelektrisk turbo-propfly, som kan bruges på regionale ruter.

Fjer giver aktiv flyvekontrol
Det nye konceptuelle flydesign med navnet ‘Bird of Prey’ er inspireret af fugle. Flyet har vinge- og halestrukturer, der minder om vinger og haler på en rovfugl, ligesom den har individuelt kontrollerede ”fjer”, der giver aktiv flyvekontrol.

”En af prioriteringerne for hele branchen er, hvordan luftfarten bliver mere bæredygtig ved at gøre flyvningen renere, grønnere og mere støjsvag end nogensinde tidligere. Vi ved fra vores arbejde med A350 XWB-jetflyet, at vi ved at efterligne naturen kan få noget af den vigtigste viden om design,” siger Martin Aston, Senior Manager hos Airbus.

Det er ikke tanken, at det nye ‘Bird of Prey’-koncept skal videreudvikles til et faktisk fly, men konceptet er baseret på ideer, som er realistiske og kan give et indblik i, hvordan et fremtidig regionalt fly kan komme til at se ud.

”Vores ’rovfugl’ er designet til at være en inspiration for unge mennesker og skabe en wow-faktor, der vil hjælpe dem til at overveje en spændende karriere i den afgørende vigtige luftfartssektor,” siger Martin Aston.

I gang med at udvikle hybridelektrisk jetfly
‘Bird of Prey’ er ikke det eneste koncept for et mere bæredygtige fly, som Airbus arbejder med. Den europæiske flyproducent er langt fremme med planerne om et nyt hybridelektrisk jetfly med navnet E-Fan X.

I dette fly vil en af de fire jetmotorer være udskiftet med en elektrisk motor på to MW, der kan levere en kraft, som omtrent svarer til kraften fra 10 mellemstore biler. E-Fan X-flyet skal efter planen lette første gang i 2021.

 

Relaterede artikler:

SAS og Airbus indgår samarbejde om hybrid- og elfly

ATR vil udvikle nyt passagerfly

KLM vil udvikle fremtidens fly