Åbningen i siden af Boeing 737 MAX-9-flyet fra Alaska Airlines. (Foto: NTSB)

Alaska Airlines får milliarderstatning fra Boeing

Boeing har i første kvartal kompenseret Alaska Airlines med 1,1 milliarder kroner som følge af driftstab efter hændelsen med et Boeing 737 MAX 9-fly, der medførte grounding af samlet 171 fly af denne type.

Året 2024 har allerede kurs mod at blive et såkaldt annus horribilis for Boeing Commercial Airplanes, selvom der kun er gået en fjerdedel af året.

Årsagen skal findes i hændelsen med Alaska Airlines AS1282 den 5. januar, hvor et dørpanel på en Boeing 737 MAX 9 blev blæst ud på en flyvning fra Portland til Ontario, mens flyet befandt sig i 16.000 fods højde (4.875 meter).

Det viste sig sidenhen af være en fejl fra flyproducenten, da undersøgelser viste, at der manglende fire bolte, der skulle sikre, at dørpanelet var forsvarligt fastgjort til flyskroget.

Erstatning for driftstab
Hændelsen medførte, at samtlige 171 fly af denne type måtte groundes, og det gik især ud over Alaska Airlines, Delta Air Lines samt United Airlines. 

Alaska Airlínes blev tvunget til at sætte 65 fly på jorden, og de kom først gradvist i drift igen fra fredag den 26. januar, hvilket således kostede mindst 20 dages driftstab på de berørte fly.

Derfor har Alaska Airlines, ifølge nyhedsbureauet Reuters, i første kvartal af 2024 modtaget en foreløbig erstatning fra Boeing på 160 millioner dollars, eller hvad der svarer til 1,1 milliarder kroner. Betalingen dækker tabt fortjeneste i kvartalet, har flyselskabet oplyst i en meddelelse.

“Selvom vi oplevede et tab af bookinger efter ulykken og 737 MAX 9-groundingen, sluttede februar og marts begge over vores oprindelige forventninger før groundingen,” lyder det fra Alaska Airlines.

Lavere produktionsrate
Det var især Alaska Airlines og United Airlines, der var hårdest ramt af groundingen, men der er endnu ikke fremkommet informationer om, hvor meget United Airlines er blevet kompenseret fra Boeing.

Ifølge Boeing er MAX-produktionen faldt markant gennem de seneste uger, da virksomheden i øjeblikket gennemgår alle produktionsprocesser for at højne kvaliteten, så den slags hændelser ikke opstår igen.

Det kommer til at ramme flyselskaber over hele verden, der har MAX-fly i ordre hos Boeing. Eksempelvis skulle Alaska Airlines efter planen have leveret 47 fly i løbet af de næste to år, men koncernchef Ben Minicucci har allerede udtalt, at man ikke forventer, at Boeing kan holde leveranceplanen.

 

Relaterede artikler:

NTSB-rapport: Fire bolte manglede på MAX-fly

Boeing-krisen: MAX 9 kan komme tilbage i luften

Efter nødlanding: Sætter Boeing 737 MAX på jorden