Boeing 737 MAX 9 under landing i Boeing Field. (Foto: Alex JW Robinson | Shutterstock.com)

Boeing-krisen: MAX 9 kan komme tilbage i luften

FAA har færdiggjort inspektionsplanen for MAX 9-flyene, der gradvist vil blive genindsat i drift i løbet af weekenden. Boeing kan indtil videre ikke godkende yderligere produktionsudvidelser på MAX-flyene.

Hændelsen den 5. januar, hvor et dørpanel (door plug, red.) blæste ud på en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines i 4.800 meters højde, må aldrig ske igen. Det konkluderer den amerikanske luftfartsmyndighed FAA på baggrund af en række undersøgelser.

Undersøgelserne har betydet, at der nu ligger en meget omfattende inspektions- og vedligeholdelsesplan, som flyselskaberne skal gennemføre, før MAX 9-flyene atter kommer på vingerne.

På den baggrund har de tre store amerikanske flyselskaber, henholdsvis Alaska Airlines, Delta Air Lines samt United Airlines givet meddelelse om, at de første af samlet 171 groundede fly vil blive genindsat i produktion i løbet af weekenden og gradvist komme tilbage igen.

Alaska Airlines lægger ud allerede fredag, mens United Airlines først forventer at få de første fly tilbage i drift på søndag. Det oplyser selskaberne.

Omfattende inspektions- og vedligeholdelsesplan
Inspektions- og vedligeholdelsesplanen er udarbejdet på baggrund af de undersøgelser, som FAA har underlagt Boeing samt selskabets underleverandører.

“Vi groundede Boeing 737-9 MAX få timer efter hændelsen over Portland og gjorde det klart, at denne flytype ikke ville vende tilbage i drift, før det var sikkert. Den udtømmende, forbedrede gennemgang, vores team gennemførte efter flere ugers indsamling af information, giver mig og FAA tillid til at fortsætte til inspektions- og vedligeholdelsesfasen,” udtaler Mike Whittaker, administrator hos FAA.

Den forbedrede vedligeholdelsesproces betyder blandt andet, at flyselskaberne skal inspicere specifikke bolte, styrespor og beslag. Derudover skal der foretages deltaljerede visuelle inspektioner af begge døre midt i kabinen samt dertilhørende komponenter. Endelig skal befæstelser efterspændes, ligesom eventuelle skader eller unormale forhold skal udbedres.

Ikke ‘business as usual’
For Boeing får hele sagen den konsekvens, at FAA indtil videre ikke kan give tilladelse til de planlagte produktionsudvidelser. I øjeblikket producereres 38 737-fly om måneden, og det var planen, at den amerikanske flyproducent skulle op på en månedlig produktion på 50 fly i 2025/2026.

“Lad mig gøre det klart. Dette vil ikke være tilbage til business as usual for Boeing. Vi vil ikke acceptere nogen anmodning fra Boeing om en udvidelse af produktionen eller godkende yderligere produktionslinjer til 737 MAX, før vi er overbeviste om, at kvalitetskontrolproblemerne, der blev afdækket under denne proces, er løst,” lyder det Mike Whittaker.

FAA-administratoren tilføjer, at “de kvalitetssikringsproblemer, vi har set, er uacceptable.”

Derfor vil FAA i den kommende tid udvide tilsynsaktiviteterne hos Boeing, hvor der vil blive øget overvågning af nye fly med flere inspektører fra FAA på alle Boeing-produktionsenheder. Samtidig vil man foretage en overvågning af data for at identificere eventuelle risici samt udarbejde en analyse af potentielle sikkerhedsfokuserede justeringer af kvalitetskontrollen.

 

Relaterede artikler:

Pensioneret flådeadmiral skal undersøge Boeing

Stigende pres på Boeing i MAX 9-sagen – Opd.

Efter nødlanding: Sætter Boeing 737 MAX på jorden