Boeing 737 MAX-flyet fra Alaska Airlines. (Foto: Katu)

Efter nødlanding: Sætter Boeing 737 MAX på jorden

En nødudgang blev revet af flykroppen på en Boeing 737 MAX 9 fra Alaska Airlines på en amerikansk indenrigsflyvning. Flyselskabet har sat samtlige 65 fly af denne type på jorden. FAA har beordret 171 fly til øjeblikkelig inspektion.

Der er meget opmærksomhed omkring Boeings kort- og mellemdistancefly af typen 737 MAX efter de to havarier for omkring fem år siden i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor samlet 346 mennesker omkom. Det medførte efterfølgende at samtlige MAX-fly over hele verden blev sat på jorden fra marts 2019 til december 2020. 

Fredag eftermiddag ved 17-tiden lokal tid indtraf en hændelse hos amerikanske Alaska Airlines i forbindelse med en flyvning med en Boeing 737 MAX 9 som rutenummer AS1282 fra Portland (PDX) i Oregon til Ontario (ONT) i Californien. 

Under opstigningen fra lufthavnen i Portland blev et panel og døren ved en nødudgang samt stoleryggen på et ledigt sæde på række 26 revet af flyets skrog, hvorefter iltmaskerne til de 171 passagerer blev udløst. Dekompressionen i kabinen skete i en højde på 16.000 fod (4 880 meter), og besætningen iførte sig straks iltmasker, skriver The Aviation Herald.

Samtidig udsendte piloterne et mayday-nødsignal fra flyet, der fik tilladelse til at flyve direkte tilbage til afgangslufthavnen, hvor det landede omkring 20 minutter senere. 

Da Boeing 737-flyet med registreringen N704AL atter var på jorden, kunne man konstatere, at hele panelet i venstre side af flyet manglede. Passagerer har til amerikanske medier rapporteret om en dreng, der sad på række 25 fik sin t-shirt suget af sig efter den kraftige dekompression i kabinen, og drengens mor formåede at holde om ham for at forhindre, at han blev suget ud.

Sætter 65 fly på jorden
Hændelsen er blevet taget meget alvorligt af både Boeing og det amerikanske flyselskab, der sent fredag aften valgte at sætte samtlige 65 Boeing 737 MAX på jorden. 

“Efter aftenens begivenhed på flight 1282, har vi besluttet at tage det forholdsmæssige skridt med midlertidigt at sætte vores flåde af 65 Boeing 737-9-fly på jorden,” udtaler Ben Minicucci, koncernchef i Alaska Airlines, i en erklæring fra flyselskabet.

USA’s nationale transportsikkerhedsråd NTSB, der også varetager opgaverne som havarikommission, har sammen med FAA indledt en undersøgelse af hændelsen, og samtidig har Boeing udsendt en erklæring, hvor man rutinemæssigt stiller sig til rådighed for de nødvendige tekniske undersøgelser.

“Vi er opmærksomme på hændelsen, der involverer Alaska Airlines Flight 1282. Vi arbejder på at indsamle flere oplysninger og er i kontakt med vores flyselskabskunde. Et teknisk team fra Boeing står klar til at støtte efterforskningen,” lyder det fra den amerikanske flyproducent.

Lørdag udsendte FAA, de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, et såkaldt Emergency Airworthiness Directive (EAD), der pålægger amerikanske flyselskaber at sætte i alt 171 fly af typen Boeing 737 MAX 9 på jorden for en inspektion. Flyene kan først komme på vingerne igen efter inspektionen, der forventes at vare mellem fire og otte timer per fly.

Nyt fly med knapt 100 operationer
Boeing 737 MAX 9-flyet er som standard produceret med en ekstra nødudgang lige bag vingen, som kan benyttes af de flyselskaber, der vælger at indrette flyet i en såkaldt high density-udgave med mange sæder. Denne nødudgang har Alaska Airlines valgt at blokere med en falsk dør og et panel, og det var dette panel og den fastmonterede falsk dør, der blev adskilt fra flykroppen under flyvningen.

Det pågældende fly blev fabriksnyt leveret til Alaska Airlines den 15. oktober sidste år, og det blev idriftsat den 7. december.

Det var således kun på den 99. flyvning, at hændelsen indtraf, hvilket kunne indikere, at årsagen til hændelsen angiveligt skal findes i produktionen af flyet fremfor i vedligeholdelsen hos det amerikanske flyselskab.

I Norden er det kun Norwegian, Icelandair og svenske TUIfly, der benytter MAX-flyene, og Icelandair er det eneste selskab, der har 737 MAX 9-varianten med i alt fire eksemplarer. Samlet er der 221 737 MAX-9 fly i drift over hele verden samt omkring 1.400 MAX-fly i alt.

Opdatering 7. januar kl. 11.00
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har af præventive årsager valgt at tilslutte sig Emergency Airworthiness-direktivet udstedt af FAA. Det berører dog ikke operatører i EASA-medlemsstater, da ingen opererer Boeing 737 MAX 9 i den berørte konfiguration.

Flere aktuelle udfordringer
Problemerne med MAX-flyene er stadig en meget stor udfordring for Boeing. I slutningen af december måtte flyproducenten sende en besked til samtlige operatører af MAX-flyene, at de skulle inspiceres, da man havde fundet en bolt med en manglende møtrik i rorkontrolsystemet hos et internationalt flyselskab med MAX i flåden.

Derudover kunne The Seattle Times fredag afsløre, at Boeing forsøger at presse certificeringen af 737 MAX 7-varianten igennem hos de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, selvom der siden august har været en kendt fejl, hvor piloterne på MAX-flyene er tvunget til at begrænse motorerne anti-ice-system, da en defekt i systemet potentielt vil kunne medføre beskadigelse af motornacellerne.

Dennis Tajer, der er talsperson fra Allied Pilots Association, der er en fagforening, der repræsenterer 15.000 American Airlines-piloter har givet udtryk for, at fejlen skaber “stor bekymring”.  Han mener, at den foreløbige løsning med at slukke for systemet, når isforholdene tillader det, er utilstrækkelig i betragtning af den potentielt alvorlige sikkerhedsrisiko.

 

Relaterede artikler:

Alle Boeing 737 MAX skal inspiceres

Boeing 737 MAX i sikkerhedslanding

Motorfejl på Southwest-fly koster menneskeliv