Med et beskedent støjniveau og et lavt miljøudslip skal Fokker F50-flyet være velegnet til betjening af regionale lufthavne i tæt befolkede områder, hvilket er kendetegnende for Stockholm-Bromma Airport. Svenske Skyways har i alt 10 fly ud af de omkring 170 aldrende eksemplarer af det hollandsk producerede fly, der stadig flyver rundt over hele verden.
Når Cimber Sterlings svenske søsterselskab Skyways i løbet af få måneder forventes at etablere flyvninger mellem Stockholm-Bromma lufthavnen og Københavns Lufthavn bliver det med fly af typen Fokker F50.
Det er såkaldte turboprop-fly produceret af den hollandske flyproducent Fokkerfra 1987 indtillikvidationen i1997. Der er i alt produceret 213 eksemplarer af flyet, hvoraf omkring 170 stadig er i drift. Fokker F50 har plads til maksimalt 56 passagerer, men er i Skyways-udgaven indrettet til 50 personer.
Det er således aldrende fly, som Skyways forventes at indsætte på denkommende regionale rute fra Bromma til København. Det ældsteafSkyways-flyene har en driftindsættelsedatotilbage fra 25. november 1987, hvilket således er næsten 24 år siden. Yngste fly er tilbagefra september 1990.
Hovedparten af Skyways Fokker F50-fly har tidligere været beskæftiget hos australske Ansett, der var launch-carrier, men også tyske DLT, Austrian Air Services, Skywest Airlines og PhillipineAirlines har været blandt de operatører, der tidligereharhaft gavn af de Fokker F50-fly, der i dag flyverhos Skyways.
Begrundelsen for at bruge Fokker F50-flypå den nye rute fra Bromma til Københavner blandt andet etlavt støjniveau og beskedenCO2-udledning. Der ernemlig særligt restriktive krav i Bromma Airport til de flytyper, der kan beflyve lufthavnen.
Men en anden årsag er, at det er relativt billigt at foretage en kapacitetsudvidelse med netop denne flytype, som Skyways beskæftiger 10 eksemplarer af i forvejen.
“Der findesmange Fokker F50 tilgængelige i markedet i øjeblikket, og flyet passer fint tilruten fra Bromma til København,“ siger Peter Browall, Senior Vice President, Commercial &Business Development i Skyways til CHECK-IN.
Detkriseramte lettiske luftfartsselskab airBaltic har netop besluttet fra vintertrafikprogrammets start at udfase samtlige selskabets Fokker F50-fly.AirBaltic beskæftigerligesom Skyways10 fly af denne type, hvoraf hovedparten tidligere har fløjet hos Maersk Air og SAS. Det vil således ikke være usandsynligt, at nogle af denuværende airBalticFokker F50-fly snart vil værei tjenestehos Skyways.
I Nordener det udover Skyways kun Air Iceland, der i dag benytter Fokker F50-fly i rutedrift.