Alvorlige problemer ved forslag til ny Rejsegarantifondslov

Brancheforeningen Dansk Luftfart er stadig meget kritisk overfor regeringens forslag til ændring af lov om Rejsegarantifonden. Brancheorganisationen har nu i et høringssvar pointeret flere alvorlige forhold.

Forhøjede tilsynsudgifter, en svær international konkurrence, begrænset interesse og udfordringer med håndhævelsen.

For Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) er der flere alvorlige udfordringer ved forslaget til at ændre i loven om rejsegarantifond, som er fremsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på vegne af regeringen. I forslaget bemærker regeringen, at den foreslåede lovændring er en fordel for både forbrugerne og de erhvervsdrivende, men det er brancheorganisationerne ikke enige i.

”Det handler jo om at finde en balance mellem alle parter, men den balance er bare ikke tilstede i forslaget. Man har simpelthen ikke kigget ordentligt på konsekvenserne af ændringen af loven,” siger chefkonsulent Per Henriksen fra Dansk Luftfart.

I et høringssvar fra 30. september 2014 beskriver organisationen således flere forhold i forslaget, som kan få konsekvenser for danske luftfartsselskabers konkurrenceevne.

Blandt andet er BDL meget kritisk overfor det forhold, at ingen andre EU-lande har indført lignende ordninger, samt at det vil skabe administrative forhindringer for luftfartselskaber udefra, hvis de ønsker at have operationer i Danmark. Det frygter brancheorganisationen vil få betydning for Danmarks internationale tilgængelighed og dermed det danske erhvervsliv.

Manglende interesse
Forslaget til ændring af lov om Rejsegarantifonden, som blev sendt til høring den 2. september i år, går ud på, at alle flyselskaber med afgange fra danske lufthavne fremover skal sikre kunderne adgang til en konkursforsikring.

Men ifølge BDL er et andet af de problematiske forhold ved forslaget, at der ikke er den store interesse fra forbrugernes side til den ordning, der er nu. De skriver i høringssvaret, at tilkøbet af en konkursdækning i gennemsnit har omfattet omkring 150.000 om året. Det er mindre end 2 % af de rejsende, der har haft mulighed for at købe det.

Som det er nu kan man for en 20’er købe en konkursdækning, så både pakkerejse og enkelte flybilletter er forsikret, hvis et flyselskab går konkurs.

Stor opgave at håndhæve og føre tilsyn
Ud over disse udfordringer ser Dansk Luftfart også, at det kommer til at kræve meget ekstra tilsyn, og at det bliver vanskeligt at håndhæve loven.

De skriver i høringssvaret, at det kan give problemer, hvis loven skal håndhæves, da det skal ske blandt mere end 70 internationale flyselskaber. Og de frygter, at hvis konsekvenserne bliver retssager og forbud mod at flyve til danske lufthavne, så kan det give konflikter med vigtige samarbejdspartnere.

Desuden vil dette forslag øge Rejsegarantifondens tilsynsomkostninger, da de skal kontrollere de internationale selskabers regnskaber, opkræve administrationsbidrag og indhente økonomiske oplysninger på alle rejser.

På baggrund af høringssvaret brancheforeningen, at forslaget undersøges mere i bund, inden det endeligt besluttes.

”Vi mener, forslaget er så skævt, at det ikke bør fremsættes, før konsekvenserne er klarlagt. Vi anbefaler derfor, at der laves en grundig konsekvensanalyse, hvor brancherne er involveret, inden man går videre,” siger Per Henriksen fra Brancheforeningen Dansk Luftfart.