Flere års stridigheder mellem American Airlines og Qatar Airways ser ud til at være bragt til ende. De to store flyselskaber har underskrevet en omfattende codeshare-aftale.
De seneste par år har American Airlines og Qatar Airways bekriget hinanden, men nu ser de to flyselskaber, der begge er medlem af oneworld-alliancen, ud til at have bilagt striden.
Qatar Airways har nemlig underskrevet en betydelig codeshare-aftale med American Airlines, der øger det kommercielle samarbejde mellem de to selskaber og dermed skaber en masse nye muligheder for millionvis af kunder. American Airlines er Nordamerikas største flyselskab, mens Qatar Airways er et af de største selskaber i Mellemøsten.
”Vi er meget glade for at sikre dette strategiske partnerskab med American Airlines. En aftale mellem to succesrige og ambitiøse flyselskaber med et fælles mål om at forbedre kundeoplevelsen,” siger Akbar Al Baker, koncernchef i Qatar Airways.
”Vi er kommet videre fra tidligere problemer og ser frem til at arbejde tæt sammen med American Airlines for at opbygge et verdensledende partnerskab for alle vores kunder.”
American: “Problemer er løst”
Også American Airlines ser frem til nye tider med samarbejde frem for uenigheder og dårlig stemning mellem de to flyselskaber.
”De problemer, der førte til annullering af vores partnerskab for to år siden, er blevet løst, og vi mener, at genoptagelse af vores codeshare-aftale vil give os mulighed for at levere service til markeder, som vores kunder, medarbejdere og aktionærer værdsætter – herunder nye vækstmuligheder for American Airlines,” siger Doug Parker, koncernchef i American Airlines.
”Vi ser frem til det fornyede samarbejde mellem vores flyselskaber og håber på at opbygge et endnu stærkere forhold til Qatar Airways over tid.”
Med den nye codeshare-aftale vil begge flyselskaber således have mulighed for at sælge hinandens ruter og dermed kunne tilbyde én gennemgået billet fra eksempelvis Phoenix over New York til Qatar. Selskaberne vil desuden se på muligheden for, om American Airlines kan få en eller flere ruter til Doha i Qatar.
Strid om mellemøstlig statsstøtte
American Airlines og Qatar Airways havde et codeshare-samarbejde frem til midten af 2017, hvor partnerskabet stoppede. American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines beskyldte sammen deres konkurrenter i Den Persiske Bugt – Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways – for at have modtaget ulovlig statsstøtte.
De tre mellemøstlige flyselskaber skulle hen over 10 år sammen have modtaget over 40 milliarder dollar (275 milliarder kroner, red.) i statsstøtte fra deres respektive regeringer. De amerikanske flyselskaber mente, at støtten stred mod konkurrencebetingelserne i Open Skies-aftalen, men de mellemøstlige selskaber afviste beskyldningerne.
I begyndelsen af 2018 indgik USA og regeringen i Qatar en aftale, der indebar, at Qatar Airways frivilligt ville åbne sine regnskabsbøger. Striden mellem parterne blev dog ikke afsluttet herefter, og Qatar Airways har flere gange truet med at forlade oneworld.
I september 2017 købte Qatar Airways sig ind i Air Italy med 49 procent. Det fik ligeledes de amerikanske flyselskabers opmærksomhed, da de mente, at Qatar Airways udnyttede Air Italy i forhold til at skabe såkaldte Fifth Freedom-ruter mellem Europa og USA. Qatar Airways afviste imidlertid beskyldningerne. Air Italy trådte den 11. februar 2020 i frivillig likvidation efter store økonomiske tab.
Amerikansk-britisk-mellemøstlig “alliance”
Ifølge luftfartsbloggen View From The Wing har American Airlines og Qatar Airlines været i god dialog i flere måneder. Den nye aftale skal således ikke være en pludselig aftale i kølvandet på Air Italys sammenbrud. Siden midten af december 2019 har Qatar Airways’ afgange fra New York-JFK i øvrigt afgået fra Americans terminal.
Tidligere i februar øgede Qatar Airways sit ejerskab til 25,1 procent i IAG (International Airlines Group), der blandt andet består af British Airways og Iberia. Der spekuleres i, at American Airlines, hvis primære transatlantiske partner er oneworld-medlemmet British Airways, kan have haft svært ved at fortsætte fjendskabet med Qatar Airways, efter det mellemøstlige flyselskab øgede sin aktiepost i IAG.
Qatar Airways forsøgte i juni 2017 at købe 4,75 procent af aktierne i netop American Airlines, hvilket ikke lykkedes. I stedet har de to flyselskaber skabt et strategisk partnerskab. Og det kan valsagtens konstateres, at der er skabt en form for stærk treenighed med British Airways via Qatars ejerskab af IAG.
Relaterede artikler:
Qatar Airways øger ejerandel til 25 procent i IAG