Qatar Airways tager et fastere greb om British Airways og Iberia ved at øge ejerandelen i moderselskabet fra 21,4 til 25,1 procent. Doha-selskabet er suverænt største aktionær.
International Airlines Group (IAG), der er moderselskab for Aer Lingus, British Airways, Iberia, Level og Vueling, har i øjeblikket en børsværdi på omkring 95 milliarder kroner.
Den største aktionær har gennem de senere år været Qatar Airways Group (Q.C.S.C), og nu har koncernen øget sin ejerandel fra 21,4 til 25,1 procent, således at aktieposten i den store europæiske luftfartskoncern har en børsværdi på omkring 24 milliarder kroner. Samlet har Qatar Airways betalt 600 millioner dollars, eller hvad der svarer til næsten 4,2 milliarder danske kroner, for den nyerhvervede aktiepost.
Samlet er der udstedt 1.992.032.634 i IAG, og omkring 78 procent af disse er flyder i fri handel på London Stock Exchange. Den næststørste aktionær er i dag amerikanske Capital Research and Management Company, der har en ejerandel på lidt mere end 10 procent. Herefter følger amerikanske Europacific Growth Fund – der også er betydelig aktionær i danske Ørsted – med næsten 5,3 procent.
“Vores investering har indtil dato været meget succesfuld, og den annoncerede øgning i vores aktiebeholdning er et bevis på vores fortsatte tillid til IAG og selskabets strategi,” siger koncernchef Akbar Al Baker fra Qatar Airways i en pressemeddelelse.
Investerer i mange flyselskaber
Det er ikke alene IAG, som Qatar Airways har valgt at investere i. Doha-selskabet ejer også 10 procent af Latam Airlines Group, 9,99 procent af Cathay Pacific Airways samt fem procent af China Southern Airlines.
I sidste uge måtte Qatar Airways dog opgive sin aktiepost på 49 procent i Air Italy, da den italienske joint venture-partner ikke ønskede at skyde flere penge i selskabet, der er under likvidation. Til gengæld har Qatar Airways netop købt en aktiepost på 49 procent i RwandaAir.
“Qatar Airways overvejer vedvarende mulighederne for at investere i flyselskaber og understøtte ledelser i flyselskaber, der deler vores vision om at forbedre rejsemulighederne for flypassagerer over hele kloden,” understreger Qatar Airways-koncernchefen.
Det er stadig ikke muligt for selskaber uden for EU at sikre sig majoritetsandele i EU-kontrollerede flyselskaber. Selvom Storbritannien officielt forlod EU den 31. januar i år, så har selskabet hovedkontor i Spanien, der stadig er EU-medlem.
Frem til den 17. januar i år havde IAG begrænset ikke-EU aktionærer til maksimalt 47,5 procent af aktierne, men den grænse er blevet flyttet, da ikke-EU ejerskabet er faldet til 39,5 procent, hvilket har givet plads til øgede investeringer fra selskaber uden for EU.
Relaterede artikler:
Qatar Airways køber sig ind i Kinas største flyselskab