ANA løfter sløret for den første 787

Efter tre års forsinkelse kan Boeing inden længe levere verdens første Boeing 787-8 Dreamliner. Det japanske All Nippon Airways har netop offentliggjort indretningen af flyet, der snart skal på jomfrurejse.

Så skete det endeligt.Efter tre års forsinkelser rullede det første færdigbyggede Boeing 787-8 Dreamliner fly ud af maler-hangaren i USA på vej til sin første kunde.

Det er japanske All Nippon Airways, der som launch customer har ventet tålmodigtpå det nye fly, der skal sikre selskabet et konkurrencemæssigt forspring.

“Vi vil bruge Dreamlineren til at ekspandere vores forretning, især vores internationale ruter. Vi sigter mod at øge vores indtægter fra de internationale operationer betydeligt, og her vil 787-flyet spille en afgørende rolle,“ sagde Mitsuo Morimoto, der er Senior Executive Vice President hos ANA da flyet rullede ud fra hangaren.

Han understregede, at All Nippon Airways har en vision om at blive Asiens førende luftfartsselskab målt på såvel passagerer og omsætning som påkvalitet og kundetilfredshed.

Det nye fly er Dreamliner nummer 8, der er bygget og er kendt som ZA101 i testflyvningerneog er nu registreret som JA801A.

I første omgang indrettes den nye Boeing 787-8 Dreamliner med 264 sæder for de fly, der skal bruges i indenrigstrafikken og den regionale trafik.De 264 sæder er fordelt på 12 Sicma Majesty business class-sæder, mens der bliver plads til 252 Sicma AIRgonomic FX sæder på Economy class i en 2-4-2 indretning.

Efterfølgende fly vil blive udstyret med 222 sæder til den regionale trafik.

Det nye fly udstyres med bar, Panasonic in-flight entertainment udstyr og et toilet udelukkende for kvinder. Og for første gang på kommercielle fly er toiletterne udstyret med skyl, så det virker som en slags bidet.

Flyet vil i første omgang blive indsat på ruten mellem Tokyo-Narita lufthavnen og Hong Kong inden det i årets 4. kvartal indsættes på japanske indenrigsruter.

Inden marts 2012 forventer ANA, at de nye Dreamliner-fly også indsættes på interkontinentale ruter til blandt andet USA. På langdistanceruterne vil ANA indrette flyene med 158 sæder fordelt på 46 Business Class sæder og 112 economy class sæder.

Ordren fra ANA blev afgivet helt tilbage i maj 2004 og omfatter samlet bestillinger på 55 eksemplarer af den nye Boeing 787-8. Af disse forventer ANA, at man har fået 12 fly inden 31. marts 2012.

Dermed bliver All Nippon Airways det første flyselskab i verden der kan tilbyde passagererne den øgede komfortog enbedre brændstoføkonomi.

Kabinen i det nye fly er i øvrigt næsten 75 centimeter bredere end en Boeing 767, og LED-belysningen i loftet samt en bedre placering af skabene over sæderne giver en fornemmelse af, at der er længere mellem gulv og loft.

Der findes også en Boeing 787-9, der eren forlænget variant af 787-modellen medstørre brændstofkapacitet. Totalt set har luftfartsselskaber over hele verden afgivet i alt 835 bestillinger af de to versioner af Dreamlineren, henholdsvis 787-8 og 787-9.

Mens All Nippon Airways får det første eksemplar af Boeing 787-8 ventes Air New Zeland at få den første 787-9.