En Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India i Star Alliance-bemaling. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Ansatte vil købe kriseramt flyselskab

En gruppe medarbejdere hos Air India ønsker at blive medejere af det nationale flyselskab, der er kraftigt gældstynget, og som blev sat til salg i begyndelsen af 2020.

Den indiske regering besluttede at sætte Air India 100 procent til salg i slutningen af januar i år. I første omgang var der budfrist i marts, dernæst i august, men nu er fristen forlænget til midten af december som følge af coronakrisen.

Det kriseramte statslige flyselskab har længe haft økonomiske problemer og kæmper med en stor gæld. Star Alliance-selskabet er derfor forsøgt privatiseret, og disse planer kører ufortrødent videre. Senest har en række medarbejdere i Air India udtrykt interesse for at byde på aktier i flyselskabet.

For at medarbejderne kan realisere ønsket om at købe Air India, skal de hver især bidrage med op til 100.000 rupees, eller hvad der svarer til 8.300 kroner. Det skriver flere indiske medier – herunder Times of India.

Air India-medarbejderne overvejer at byde på 51 procent af ejerandelen i flyselskabet. Hvis det lykkes, vil de ansatte indgå i et joint venture med en anden investor, der vil eje de resterende 49 procent. En intern note, der cirkulerer blandt de ansatte, og som er set af indiske medier, bekræfter, at de vil forsøge at finde en finansiel partner til det nye joint venture. På trods af, at Air India har en gæld, der svarer til 73 milliarder kroner.

Indisk konglomerat er sandsynlig budgiver
Medarbejderne, der planlægger at købe en del af Air India, er bevidste om, at de ikke har de økonomiske midler til at stå alene i budprocessen.

”Vi har derfor søgt efter en privat investeringsfond, der vil investere i selskabet. Medarbejdere vil eje og kontrollere 51 procent, og den økonomiske partner vil have 49 procent,” skriver de angiveligt i det interne notat, hvori det videre lyder.

”Indtil vi krydser fristen for interessetilkendegivelse, er det ikke nødvendigt at indsamle penge fra medarbejderne. Efter at have gennemført første etape med succes, planlægger vi vores bud på en sådan måde, at ingen enkelt medarbejder bliver tvunget til at bidrage med mere end 100.000 rupees.”

Det indiske konglomerat Tata Group, der oprindeligt grundlagde Air India i 1930’erne, anses for at være den mest sandsynlige budgiver på det kriseramte flyselskab. Tata Group ejer i forvejen 51 procent af aktierne i både det indiske flyselskab Vistara og AirAsia India, der er markante aktører i Indien.

Ifølge den seneste udmelding fra den indiske regering er fristen for budafgivelse på Air India sat til 14. december 2020. 14 dage senere vil der sandsynligvis blive sat navn på budgiverne, med mindre fristen forlænges endnu en gang som følge af coronapandemien.

 

Relaterede artikler:

Konglomerat vil byde på Air India

Air India opgiver skandinaviske ruter

Kovending: Nu er 100 procent af Air India til salg