Det indiske konglomerat Tata Group er klar til at byde på Air India, der blev sat 100 procent til salg i slutningen af januar i år. Budfristen er sat til slutningen af august.
Til at begynde med var kun 76 procent af aktierne i Air India sat til salg, men i januar besluttede den indiske regering at sætte hele det statslige flyselskab til salg.
Air India har længe haft økonomiske problemer og er kraftigt gældstynget, og det er således blevet forsøgt i en rum tid at få Star Alliance-selskabet privatiseret. Frem til slutningen af august kan interesserede købere afgive bud på flyselskabet, og der ser ud til at være mindst én potentiel køber.
Det er det indiske konglomerat Tata Group, som skal være interesseret i et overtage Air India. Der er ifølge The Economic Times påbegyndt en due diligence-proces, hvor Tata Group får mulighed for at kigge regnskaber og lignende igennem hos Air India. Ifølge mediet vil konglomeratet, der oprindeligt grundlagde Air India i 1930’erne, afgive et formelt bud tæt på budfristen.
En talsmand for Tata Sons, der ejer Tata Group, bekræfter konglomeratets interesse i Air India.
”Tata Sons evaluerer tingene i øjeblikket og vil overveje et bud efter grundige refleksioner og på det rette tidspunkt. Der er ingen plan om at få en finansiel partner ind,” lyder det.
Kompliceret købsproces
Air India er til salg som en samlet enhed, og en køber skal dermed i udgangspunktet også købe eksempelvis Air India Express og selskabets ejendomme. Der har været spekulationer om, at Tata Group vil fusionere AirAsia India, som Tata Sons ejer 51 procent af, og Air India. Ifølge Tata Group har der dog ikke været nogen formelle diskussioner om dette.
Tata Group råder i forvejen over det indiske flyselskab Vistara, hvor Singapore Airlines er strategisk partner med et ejerskab på 49 procent. Herudover ejer Tata også 51 procent i AirAsia India. Begge flyselskaber er markante aktører indenrigs i Indien.
”Det (at købe Air India) er en kompliceret sag. Det vil kræve en masse juridisk forståelse, interessenternes støtte og statslig hjælp til at gennemføre et køb. Der er ligeså mange negative som positive elementer i det,” siger en anonym Mumbai-baseret juridisk ekspert til The Economic Times.
Den indiske luftfartslov-ekspert Vihang Virkar fortæller også, at Tata Group har visse udfordringer at klare, hvis den køber Air India. Der skal blandt andet sikres ikke-konkurrerende aftaler med Singapore Airlines og AirAsia, og Tata Group vil desuden skulle få godkendelse fra den indiske konkurrencekommission.
Tidligere interesse for Air India
I marts 2018 var der rygter i indiske medier om, at et konsortium bestående af Indiens næststørste flyselskab, Jet Airways, sammen med Air France-KLM ville afgive et bud på Air India.
Hvis Air France-KLM dengang overtog Air India ville det være en barsk udvikling for Star Alliance. Luftfartsalliancen har nemlig Air India som eneste medlem fra det vigtige indiske marked.
Også det indiske lavprisflyselskab IndiGo viste i foråret 2018 interesse i Air India, men der kom imidlertid heller ikke noget bud herfra. Tata Group viste også på daværende tidspunkt interesse i Air India sammen med Singapore Airlines.
De kommende uger vil vise, hvorvidt der i denne omgang bliver afgivet bud på Air India. Coronapandemien har kun forværret flyselskabets situation, og i sidste uge lød meldingen, at ruterne fra New Delhi til København, Stockholm, Milano, Madrid og Wien lukkes.
Ruterne har været betjent med 256-sæders Boeing 787-8 Dreamlinere. Rutelukningen til Københavns Lufthavn betyder, at lufthavnen mister omkring 82.000 årlige passagerer til og fra New Delhi. Den danske hovedstadsrute åbnede i september 2017.
Relaterede artikler:
Air India opgiver skandinaviske ruter